TOP

‘Consument oriënteert zich het liefst via winkel of folder’

De Nederlandse consument oriënteert zich voor het doen van een aankoop het liefst in de winkel of via een huis-aan-huis-folder. Dit concludeert Experian Marketing Services uit onderzoek.

Ondanks de grote aandacht van marketing experts voor social media, blijken een ouderwets bezoek aan de winkel (58%) of het doorbladeren van een folder (52%) nog altijd de favoriete oriëntatiemethoden van de Nederlandse consument. Dit blijkt vooral het geval bij de ‘Elitaire Topklasse’; de meest welvarende groep huishoudens in Nederland, meldt Adformatie.

Internet wordt door bijna 24% aangegeven als belangrijkste methode om zich te informeren voor een aankoop. Social media scoort met 4,9% laag, blijkt uit het onderzoek van Experian Marketing Services onder bijna 4000 consumenten. ‘Stedelijke Balanceerders’, de groep die zich kenmerkt door een laag inkomen en vaak niet-westerse achtergrond, vinden social media wel buitengewoon nuttig, concludeert het onderzoeksbureau. 

Volgens het onderzoeksbureau scoren social media, mobiel en telefonische verkoop laag omdat dit soort kanalen door consumenten gezien worden als privéterrein.