TOP

Consument blijft kopen ondanks kredietcrisis

De Nederlandse consument trekt zich in zijn winkelgedrag niets aan van de sombere geluiden over de economie, stelt het Financieele Dagblad.

Het Financieele Dagblad komt tot die conclusie door geluiden van winkels uit verschillende branches dat er rond de kerst uitstekende zaken zijn gedaan. Dat geldt ook voor internetwinkels. Omzetplussen van 10 tot 50 procent zijn volgens de krant geen uitzondering.

Arie Schreuder, directeur retailsamenwerking van Intres, werd geraadpleegd: “Het consumentenvertrouwen is laag, men verwacht te bezuinigen. Maar er is 200 miljard euro aan spaartegoeden en het loonstrookje over januari gaat meevallen. Dat maakte het heel moeilijk om voorspellingen te doen voor 2009.” Schreuder weet te vertelllen dat verschillende leden in de modebranche het beste jaar in hun geschiedenis achter de rug hebben.

André Sprangers, algemeen directeur van schoenwinkel Zwartjes in Amsterdam laat weten: “We hebben de afgelopen weken meer verkocht dan ooit in die periode. De recessie zit heel erg in bepaalde hoofden, maar kennelijk niet in die van de consument.”

Warenhuisketen V&D heeft het jaar ‘veel beter dan vorig jaar en boven verwachting goed afgesloten’, zegt woordvoerder Sandy Perquin. Luxeartikelen als sieraden, horloges, feestelijke serviezen en feestkleding deden het uitzonderlijk goed. Het warenhuis profiteerde ook van een ‘gigantische run’ op luxe kerstdiners van dochter La Place, zegt Perquin.

V&D liet in november al weten dat de omzet tot en met november 14% hoger uitkwam dan in dezelfde periode vorig jaar. In het bericht van het Financieele Dagblad komen ook de resultaten van Hema, M&S, Hunkemöller en Scapino goed uit de bus.

Bron: Het Financieele Dagblad.