TOP

Consument bezuinigt op stuks, niet op prijs

Uit onderzoek van GfK blijkt dat consumenten de laatste jaren veelal hebben bezuinigd op stuks, en niet op prijs. Jongeren lijken de laatste tijd echter de uitzondering op de regel te zijn.

Vergeet de crisis, vergeet webshops. Uiteindelijk is het de consument die een winkel kan maken of breken. Door het gedrag van de consument sluiten laatste jaren steeds meer zelfstandige winkels. Tegelijkertijd moeten er bij elke Primark-opening meer dranghekken worden geplaatst. GfK onderzocht de keuzes van de consument.

Volume of prijs?

Vorig jaar ontdekte GfK een verband tussen het consumentenvertrouwen en de kledinguitgaven van de consument. Consumenten waarvan het vertrouwen in de economie was gedaald, hadden ook minder uitgegeven aan kleding. Besparen kan echter op twee manieren: het kopen van minder stuks of het kopen van goedkopere artikelen.

Minder stuks

Consumenten die bezuinigen door minder stuks kopen kunnen dit op verschillende manieren bewerkstelligen. Ze kunnen een aankoop uitstellen of afstellen, kunnen oude kleding herstellen of ruilen, en kunnen zelf kleding maken.

Goedkoper

Consumenten die bezuinigen door goedkopere artikelen te kopen kunnen dit ook op verschillende manieren doen. Ze kunnen goedkopere artikelen kopen in dezelfde winkels, of kunnen winkelen in goedkopere winkels. Ook zijn consumenten steevast op zoek naar aanbiedingen en/of de laagste prijs.

Kwantitatief bezuinigen

Uit onderzoek van GfK blijkt nu dat consument de laatste jaren hebben bezuinigd door minder stuks kleding te kopen. Gemiddeld kocht de consument in de periode 2008-2013 10 procent minder kleding. Consumenten van 50 jaar en ouder begonnen later met de bezuinigingen dan jongere leeftijdsgroepen. Consumenten van 30 tot 49 jaar kochten maar liefst 15 procent minder stuks. Gezien de leegloop van winkelstraten kocht de consument minder kleding door minder vaak te gaan winkelen. Het aantal aankoopmomenten nam dan ook af met 11 procent.

Jongeren gaan voor lage prijs

Hoewel de gemiddelde prijs die consumenten betaalden voor een artikel op totaalniveau niet is veranderd, kochten vooral jongeren goedkopere artikelen in de periode 2008-2013. Het laatste jaar zijn jongeren ook weer meer stuks gaan kopen.

Conclusie

Elke leeftijdsgroep bezuinigt op een andere manier. Weet dus wie je doelgroep is en probeer daar slim op in te spelen. Hoe de consument in de toekomst shopt is echter niet met zekerheid te zeggen. Wel lijkt de trend van modieuze winkels met een scherpe prijs – zoals Primark en Forever 21 – door te zetten.