TOP

Consument besteedt 4,25 miljard euro in webwinkels

In Nederlandse webwinkels (detailhandel) werd in de eerste helft van 2011 4,25 miljard euro besteed. De bestedingen aan kleding groeiden met 11% naar 300 miljoen euro.

De bestedingen in Nederlandse webwinkels zijn in de eerste helft van 2011 gegroeid met 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-1 van Thuiswinkel.org.

De toegenomen bestedingen ten opzichte van het eerste halfjaar van 2010 zijn terug te voeren op een groter aantal (nieuwe) webshoppers (+5%) naar 8 miljoen Nederlanders, maar ook op de extra bestedingen per webwinkelaar (+4%) naar 531 euro. Per aankoop daalde de besteding van €120 naar €116. Het totaal aantal bestellingen echter nam met 13 procent toe naar 36.550.000 stuks, wat neerkomt op ongeveer tweehonderdduizend aankopen in webwinkels per dag.

Reizen, telecom, kleding

Het aantal aankopen van producten (+12%) groeide sterker dan het aantal aankopen van diensten (+8%).  Toch zijn reizen nog altijd met afstand de grootste bestedingscategorie. De bestedingen aan reizen groeiden met 8 procent naar €1,83 miljard. Telecom eindigt tweede groeide met 23 procent naar €540 miljoen. Kleding is een goede derde en groeide ten opzichte van de eerste helft van 2010 met 11% naar 300 miljoen euro.

Negen miljard euro in 2011?

Hoewel de bestedingen in de eerste helft van dit jaar 10 procent hoger liggen dan in dezelfde periode vorig jaar, hebben webwinkeliers minder omzet geboekt dan in de tweede helft van 2010. Toen werd er door consumenten namelijk €4,35 miljoen besteed. Thuiswinkel.org verwacht dat de bestedingen de komende maanden in hetzelfde tempo zullen blijven groeien, dus met 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Of een besteding van €9 miljard over 2011 wordt gehaald, zoals Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org begin 2011 voorspelde, is nog de vraag.