TOP

Conny Groenewegen wint Dutch Fashion Awards 2011

De hoofdprijs in de Mercedes Benz Dutch Fashion Awards die gisteravond in de Grote Kerk van Den Haag werden uitgereikt, is dit jaar gewonnen door Conny Groenewegen. Het jaarlijkse mode-event vond voor de vijfde maal plaats.

Conny Groenewegen heeft de Dutch Fashion Award 2011 gewonnen vanwege haar ‘artistieke integriteit’ luidde het oordeel van de internationale jury. Ze won daarmee een cheque van 25.000 euro, te besteden aan de verdere ontwikkeling van haar label in het buitenland.

Groenewegen won tevens de International Fashion Incubator Award 2011, waarmee ze haar collectie twee jaar mag tonen in een Milanese showroom. De andere modeprijs van die avond, de Dutch Fashion Incubator Award 2011 ging naar de mannenmodeontwerper Hyun Yeu en zijn label Ado Les Scents.

Zichtbaar teleurgesteld niet de hoofdprijs te hebben gewonnen weet hij het publiek nog wel te charmeren met ‘See you at Bijenkorf next year’. Inderdaad, hij mag in 2012 zijn collectie bij de Bijenkorf hangen.

Black tie
De avond begon met champagne voor de hier en daar in black tie uitgedoste mix van mode- en mediamensen en industriëlen met hun echtgenotes. Na een terugblik op de collectie van Iris van Herpen, de winnares van de Dutch Fashion Awards 2010, begon de avond echt.

Conny Groenewegen
De eerste show was van Conny Groenewegen. Haar collectie deed qua dessinering en kleurstelling denken aan de Art Nouveau. In het filmpje over haar werk vertelt ze de beslissingen aan het begin van het ontwerpproces bepalen hoe het kledingstuk eruit gaat zien. Dat is heel knap, want haar werk bestaat voor 70% uit breisels, toch al geen makkelijk metier. Haar kleding is uitermate creatief, maar Conny Groenwegen weet dit van de eerste tot de laatste steek te regisseren.

Hyun Yeu
Daarna volgt de mannenmodecollectie van Hyun Yeu, die in 2009 de Frans Molenaarprijs heeft gewonnen. Yeu maakt luxeproducten die langer dan tien jaar mee kunnen, zegt hij. En dat klopt. Misschien miste de jury het creatieve, artistieke, maar dat geeft niet. Zijn collectie wordt komend jaar gewoon verkocht bij de Bijenkorf en past daar 100%.

Joline Jolink
Joline Jolink, die in oktober 2011 nog is uitgeroepen tot Best Fashion Entrepreneur, omschrijft haar doelgroep als de vrouw die van mooie materialen houdt. Naast enkele spannende breisels, toonde ze haar collectie met broekpakken, jumpsuits en rechte jurken, die al langer dan vandaag helemaal draagbaar zijn – en gedragen worden door vrouwen die haar webshop kennen.

Erik Frenken
Het label Avelon gaat volgens designer Erik Frenken, de vierde genomineerde, over de combinatie van ducktape en highend design. Zijn motto ‘kunst draag je niet, kleding wel’, leidde tot een collectie die net als die van Yeu zo in de winkel kan, maar wel wat vluchtiger lijkt dan het werk van de andere mannelijke genomineerde.

Marcha Hüskes
De laatste collectie was van Marcha Hüskes. Zij kan het meeste kwijt in een jurk vertelt ze, en daarom was er slechts een enkele rok met blouse op de catwalk te zien: studie van kleur en vlak in prachtige snits. De groene carnavalsstof leek hierin niet het juiste materiaal, maar in het totaalbeeld van de collectie brachten de oranjes en beiges in evenwicht.

Fashion Icons
Elk jaar wordt er ook een prijs toegekend aan de man en vrouw die de Nederlanse mode op een hoger plan hebben willen tillen met hun persoonlijke stijl. De Dutch Fashion Icon homme en femme gingen dit keer naar modefotograaf Elle Verhagen en de flamboyante stylist Maarten Spruyt.