TOP

Clement Popma: “Cleding Raad is als een bruin café voor mannen, waar je je thuis voelt” | Textilia Talks | Afl. 6

In deze podcast aflevering spreken we met Clement Popma, eigenaar van de kledingwinkel Cleding Raad in Groningen. In een spontaan gesprek deelt Clement zijn visie op mode, het winkelklimaat in Groningen en de toekomst van zijn mannenmode winkel.

🎧 Beluister deze aflevering van Textilia Talks

Blijf als eerste op de hoogte van nieuwe afleveringen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Cleding Raad staat bekend om de mix van casual kleding en outdoormerken, maar volgens Clement is het de unieke sfeer die de winkel zo bijzonder maakt. “Ik ben een gigantisch chaoot,” geeft hij lachend toe. “Het is echt een bruin café, en zo ben ik zelf ook. Je struikelt soms over de kleding of de schoenen, maar dat is juist waarom mannen zich er thuis voelen.” Clement heeft de winkel bewust ingericht als een plek waar mannen zich op hun gemak kunnen voelen zonder dat de druk van een ‘perfecte’ winkelervaring hen afschrikt. “Mannen komen bij mij zonder vrouw, ze voelen zich veilig. Je mag een beetje rommelig zijn, dat hoort erbij.” Dit ongedwongen, gezellige karakter trekt klanten aan die op zoek zijn naar meer dan alleen kleding – ze zoeken een plek waar ze zichzelf kunnen zijn.

Wat maakt Groningen zo bijzonder voor Cleding Raad? Clement is vol lof over de stad en het modebeeld dat zich daar vormt. “Groningen is een bruisende stad, vooral door de studenten. Die maken de mode, dat zie je in hun keuzes en in wat ze dragen. Ze geven de stad een eigen stijl.” De stad is niet alleen de grootste studentenstad van Nederland, maar ook een plek waar jonge ondernemers zich thuis voelen. Clement merkt dat de jongeren de trend bepalen, hoewel hij zelf een iets oudere doelgroep bedient. “Mijn klanten zijn vaak dertig plus, maar ik merk wel dat de studenten het modebeeld echt beïnvloeden.”

Merkenmix en de zoektocht naar nieuwe trends

Clement is altijd op zoek naar nieuwe merken die zijn assortiment kunnen aanvullen. Zo heeft hij recent een exclusieve lijn van Oakley ingekocht, speciaal gericht op de Japanse markt. “Ik ben de eerste in Nederland die deze lijn gaat verkopen. Ik ben benieuwd hoe dit aan gaat slaan.” Naast Oakley heeft hij ook merken als Patagonia, Peak en Houdini in zijn winkel, wat de unieke mix van outdoor en mode benadrukt. “Het is belangrijk om contact te hebben met de juiste merken, want dat maakt je winkel aantrekkelijk voor klanten die op zoek zijn naar iets bijzonders,” legt hij uit. Hoewel de Previewman beurs voor Clement een plek is om gezellig te netwerken, weet hij dat de échte vondsten vaak in het buitenland liggen. “Je moet die contacten opbouwen en dan kom je bij de echte nieuwe merken.”

Wat opvalt in Clement’s aanpak is de focus op duurzaamheid. Hij merkt dat klanten steeds bewuster worden van wat ze kopen. “De mode-industrie staat onder druk, maar ik probeer altijd een duurzame keuze te maken. De merken die ik verkoop, zijn goed voor het milieu en gaan langer mee,” zegt Clement. Dit sluit aan bij de toenemende vraag naar verantwoord geproduceerde kleding. “De klanten die bij mij komen, weten dat ze iets kopen dat lang meegaat. Dat maakt het verschil.”

De toekomst: online en offline combineren

Met de groei van de online modebranche heeft Clement besloten om ook een webshop te starten, hoewel hij daarbij zijn unieke merken centraal stelt. “Ik wil geen massaproducten verkopen, maar wel de merken die echt iets bijzonders bieden,” zegt hij. Het doel is om Cleding Raad online verder te ontwikkelen, zonder de persoonlijke sfeer van de winkel te verliezen. Tot slot deelt Clement zijn voornemen voor de rest van 2025: meer rust voor zichzelf. “Ik ben altijd bezig, maar ik wil echt wat meer tijd voor mezelf nemen. Vlieland is mijn plek om tot rust te komen, en ik wil daar vaker heen gaan. Ik heb altijd een drukke agenda, maar tijd voor mezelf is belangrijk.” Het evenwicht tussen werk en privé is voor Clement essentieel om zijn passie voor de mode te blijven behouden.

Blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen!

Wil je als eerste toegang tot de nieuwste afleveringen en bijbehorende artikelen? Volg ons op Spotify en Apple podcast en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe content. Wij kijken ernaar uit om onze passie voor mode, retail en innovatie met je te delen. Zie je bij Textilia Talks!

Transcriptie van deze podcast aflevering

Deze transcriptie is gegenereerd met behulp van AI en kan kleine onnauwkeurigheden bevatten. Het is bedoeld om een algemene weergave te geven van het gesprek in de podcast. Voor de exacte woorden en nuances, luister naar de volledige aflevering!

Gina: Hey hallo en welkom bij de spin-off van onze Textilia x de Cast podcast. Mijn naam is Gina Pesulima en ik ben hoofdredacteur van modevakblad Textilia. We zijn nog steeds bij Previewman aanwezig, waar we de vierde gast voor vandaag verwelkomen. Clement Popma, welkom.

Clement: Dankjewel. Dankjewel. Dankjewel dat je de tijd hebt gemaakt om deel te nemen aan deze podcast.

Gina: Ik stond zwaar onder druk hoor. Off record. Even kijken. Fanatiek, vooruitstrevend en passievol. Dat zijn de drie kernwoorden die jij jezelf geeft. Mooi vertrekpunt. Kun je wat meer over jezelf vertellen? Wat doe je precies? En waar staat jouw kledingwinkel Kledingraad uit Groningen precies voor?

Clement: Ja, we verkopen natuurlijk veel jeans en et cetera. Maar ik ben tien jaar geleden, of elf jaar geleden, dacht ik van… En toen was ik toevallig in Parijs. Toen zag ik op een beurs Outdoors Coming. Heel groot. Toen dacht ik van, hé, dat is best wel interessant. Ik hou zelf heel erg van de natuur. Dus toen dacht ik van hé, dit is misschien wel een mooie mix. Dus toen ben ik ook eigenlijk wel begonnen met een Patagonia en Peak en nog wat andere merken erbij. En toen merkte ik eigenlijk wel dat het gewoon een hele mooie mix was. Naast bijvoorbeeld een denim of een Butcher. Ja, sindsdien hebben we het ook alleen maar uitgebreid. Met misschien nog wel iets mooiere merken, zeg maar. Dus dat is wel een, ja.

Gina: We komen zo nog uitgebreid terug op die merken. Maar eerst even naar Groningen. Want, ja, wat is het met Groningen? Hoe is het modebeeld daar?

Clement: Het is gewoon een hele gezellige stad. En ik denk dat je dat ook, en dat zal iedereen zeggen, denk ik, van. Het is de stad waar je uiteindelijk vandaan komt. Maar het bruist. Het is natuurlijk niks voor niks de grootste studentenstad van Nederland. We hebben natuurlijk geen sluitingstijden. En vooral het bruisen en de gezelligheid. Dat maakt de stad gewoon zo leuk. Dat je veel jonge ondernemers hebt. Ik voel me wel aardig op mijn gemak daar. En dat merk je ook gewoon aan het publiek dat er rondloopt.

Gina: Hoe zou je het publiek kunnen omschrijven?

Clement: Nou, het is natuurlijk jong, omdat natuurlijk al de studenten en die maken, ik vind wel, studenten maken wel de mode wel. Dat zie je natuurlijk wel. En de een hoeft maar een studentenvereniging, je hoeft natuurlijk maar een bepaald t-shirt te gaan dragen en dan loopt zo’n hele stad er op een gegeven moment in. Dat zie je wel in zo’n studentenstad. Maar ik vind het wel grappig dat ze dat wel dan bepalen, zo’n stad.

Gina: Maar hebben ze ook het budget dan?

Clement: Nee, maar we hebben natuurlijk wel wat rijke gemeentes eromheen en we hebben natuurlijk denk ik de twee rijkste studentenverenigingen zo’n beetje denk ik van Nederland. Vindicat is natuurlijk, ja daar kom je niet zomaar binnen, dan moet je toch echt serieus wat geld meenemen. Maar ik ben wel wat hoger nu qua leeftijd wel. Dus ik ben dat hele jonge grut. Dat zijn we wel wat ontgroeid zeg maar. Dus vanaf mij is het echt wel 30 plus wel. 30 plus modi’s denk ik ook.

Gina: Ja. En als we kijken naar de merken die bij jullie in de rek hangen. Want je gaf net tijdens ons voorgesprek aan dat je het leukst vindt om nieuwe merken te ontdekken. Dat ga je ook doen denk ik hier bij Previewman wellicht. Is er een merk op je radar die je met ons wilt delen? Dus een mannenmodemerk die jij al hebt gespot, die nog niet bekend is?

Clement: Nou eigenlijk niet. Dat ga ik denk ik, moet ik heel eerlijk zijn, hier niet vinden denk ik niet. Dan zou je toch echt denk ik serieus aan dat buitenland moeten. Want daar moet je toch je contacten gaan opmaken zeg maar. En uiteindelijk ga je dan, nou ja dan heb je het contact en dan ga je mailen en dan maak je eens een keer een afspraak om toch eens een keer langs te komen of op inkoop te gaan. Kijk dit is gewoon, dit is gewoon gezellig. Hier kan ik de hele dag wel rondlopen en gewoon ja, ouwe jongens krentenbrood bij wijze van spreken. Dus gewoon, dit is, hier ga je gewoon echt heen om gewoon het contact te hebben.

Gina: Ik ben zelf namelijk ook altijd een liefhebber van nieuwe merken spotten. Is er dan een merk wat nu in jouw rek hangt, wat nog niet veel mensen kennen, wat je met ons wilt delen?

Clement: Ik denk dat veel mensen het kennen, maar ik ga nu met Oakley beginnen. Ik ben de eerste volgens mij zelfs in Nederland die nu een speciale Japanse lijn. Dat heb ik nu ingekocht, dat ga ik nu proberen. Dus ik ben heel benieuwd hoe dat aan gaat slaan. Maar ik merk nu wel dat de grote jongens nu ook aan gaan haken. En dat merk je natuurlijk wel, dat je dat wel nodig hebt. Zodra het ergens gewoon ligt. En wat een grotere speler. En uiteindelijk ga je daar natuurlijk wel de vruchten van plukken dan.

Gina: En waar heb je dit merk ontdekt?

Clement: Nou, heel random werd ik op een gegeven moment een keer opgebeld. Ook omdat mijn merkenpakket best wel… Ja, je moet er toch een mond-op-mond van hebben. Dus ja, we gaan er met een Noordauw beginnen erbij. En een Arterix, wat best wel uniek is. Dat ik dat uiteindelijk nog gekregen heb. Dus ja, dan zit je in een bepaald circuitje. En dan word je op een gegeven moment voor je gewoon eens gebeld. En geluk heb je dan. Dus dat merkenpakket is nog steeds belangrijk. Nog steeds, dat denk ik wel. Want daar komen ze voor binnen.

Gina: Ja, en een stukje totaalbeleving?

Clement: Nou, ik ben zelfs een gigantisch chaoot. Dus het is bij mij ook nooit netjes. Ik zeg het al vanaf dag één, het is echt een bruin café. En zo ben ik zelf ook. Zo is de winkel ook. Je struikelt soms over de kleding of over schoenen of weet ik het allemaal. Maar dat is ook gewoon hoe mannen zich gewoon… Daarom voelen denk ik heel veel mannen zich gewoon heel… Thuis. Ja, en veilig. Dus bij mij kan bijna alles weet je de schoenen die vliegen door de winkel heen de spijkerbroek vliegen door de winkel bewijs maken ja dat stuk de manier hoe ja hoe heel veel mannen en ik heb gelukkig mannen die ook naar wat te besteden hebben weet je elke man komt thuis en die gooit zijn kleding op de stoel neer en die trekt zijn pakje aan bij wijze van spreken. En dat heb je bij mij. En dat is denk ik gewoon wel een hele…

Gina: Dus bij jou komen ook de mannen alleen shoppen? Want wij kennen natuurlijk ook de kledingwinkels waar mannen met hun vrouw komen.

Clement: Ja, maar die vermijd ik eigenlijk meteen. Die moeten er gewoon eigenlijk niet bij herden. Oké. Ja, dat is dan ook een soort kracht denk ik van kleding. Ik denk dat dat wel de kracht is. En anders kan de vrouw ook even naar de overkant hebben, toch? Dat is natuurlijk de kracht, want we hebben een hele leuke dameswinkel aan de overkant. Ik ben ooit begonnen met een distressed winkel, dat zou ik op een gegeven moment opzetten toen. Franchise? Nou, dat wouden hun op een gegeven moment. Misschien is dat ook even off the record, maar je bent een ondernemer, dus zo’n franchisecontract moet gaan tekenen, dan krijg ik meteen het mes op de keel. En dat is voor mij niet goed, want dan is gewoon het ondernemen natuurlijk helemaal weg. Maar ik had al heel veel dames al die met de mannen meekwamen van ga eens een keer dit conceptje openen voor dames. Nou ja, vanuit daar zijn we toch begonnen. Dus ik heb ook, we zijn wel iets chiquer, zeg maar. Maar ook uiteindelijk heb ik een Patagonia en een Peak. En Houdini, wat ik echt heel goed verkoop. Wat een prachtig mooi outdoormerk is. Dus je ziet die mix wel ook voor dames daar. Dat is wel een hele mooie mix.

Gina: Mooi. Ik ben nog niet bij jou in de winkel geweest. Maar ik ben wel enthousiast nu. Je zei net ook dat je verhoudt van de natuur. Met twee winkels. De beurzen. Andere afspraken. Heb je nog wel tijd om veel de natuur in te gaan?

Clement: Nee. Maar hoe zorg je je toch voor?

Gina: Ja, gewoon s’avonds. Ik heb gewoon een heerlijke hond. En daar ga ik heel veel mee weg. En dat is mijn momentje even. Maar ik ben heel veel op Vlieland. Daar kom ik al vanaf vier… Ik was vier jaar volgens mij. Ik ben ook nooit meer weg geweest. Elk jaar nog steeds. Dus dat is mijn plekje. En daar kom ik altijd heerlijk tot rust. En als ik dan mijn kinderen zie, dan… Ja, die zijn ook eigenlijk zo opgegroeid. En zo ben ik ook zelf opgegroeid met een, bij wijze van spreken, met een zakmes. En dat we de visjes zelf open moesten snijden. Weet je, dat zit gewoon een beetje in mij. Outdoor. Jij bent een en al outdoor. Ik vind dat heerlijk.

Gina: Ook nog interessant, kort, wat is jouw kijk op mannenmode anno 2025? Als je kijkt naar de Nederlandse man, hoe kleedt hij zich? Heb je nog?

Clement: Nou wat ik merk bij mijn winkel, dat mensen steeds bewuster worden. En dat is godzijdank een hele mooie. Ik denk dat ik wel voor 80, 90 procent helemaal verantwoord ben. Dat is ook mijn streven.

Gina: Op wat voor manier?

Clement: Gewoon helemaal sustainable. Dus die merken verkoop je natuurlijk niet op veel. Dat mensen gewoon even nadenken van hoe het gemaakt is, waar het vandaan komt. Daar weet ik het allemaal. Precies. En die mode staat natuurlijk nog steeds onder druk daar. Dus je weet het eigenlijk nog steeds niet waar het eigenlijk stiekem dan vandaan komt. Maar ik denk wel dat ik op een goede manier daarmee bezig ben. Daar merk je ook wel dat de klanten die bij mij binnenkomen, die weten ook gewoon dat ze wat hebben, wat ook langer meegaat. En ik denk dat we daar allemaal een beetje behoefte aan hebben. Ja, laten we daar eens met z’n allen wat aan werken.

Gina: Nou, tot slot. 2025 is net gestart. Heb je nog een goed voornemen voor dit nieuwe jaar?

Clement: Nou, voor mezelf misschien iets meer rust. Je begon er al over. Dat is misschien wel eens een keer lekker voor mezelf, ja. Ik had het toevallig met mijn collega erin. Dat is misschien wel, ja. Toch maar weer naar Vlieland dan?

Gina: Ja, of misschien zeggen ze anders. Maar ik, ja, ja. Uiteindelijk sta je toch gewoon, je bent tegenwoordig zeven dagen open. Dus je bent ook gewoon. En ik wil ook, nou is het een keer een webshop. Zijn we niet meer bezig. Dus ik wil ook helemaal online. Maar dat is best moeilijk. Toch wel, online. Ja, maar dan niet met alles. Ik wil wel met mijn mooie, unieke merken. En misschien dat ik ook wel een beetje het mes op de keel gezet word trouwens. Er zijn bepaalde merken wel die wel. Ik moet toch wel herkenbaar worden. Dus ja. Dus we gaan ook Kledingraad online vinden.

Gina: Nou Clement, ik wil je bedanken voor je tijd.

Clement: Jullie ook. Lekker spontaan dit. We gaan elkaar volgen in het nieuwe jaar. Heel goed. Kom langs. We komen langs.

Gina: Dank voor het luisteren naar Textilia Talks. Meer weten? Bezoek textilia.nl voor exclusieve vakkennis en inspiratie. Word member van ons platform en abonneer je op onze magazines om onderdeel te zijn van het netwerk voor modeprofessionals. Samen helpen we jouw bedrijf groeien. Tot de volgende keer!