TOP

Clan de Banlieue opent winkel in Amsterdam, Hema stelt publicatie jaarcijfers opnieuw uit en investering van €24 miljoen voor Otrium

Streetwearlabel Clan de Banlieue opent een winkel in Amsterdam, Hema stelt de pubicatie van de jaarcijfers opnieuw uit en modeplatform Otrium haalt een investering van €24 miljoen op. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 27 mei.

Winkelstraten drukker, grote verschillen per regio

De drukte in de winkelstraat is met 150 procent toegenomen ten opzichte van het dieptepunt kort na de coronamaatregelen. Dat meldt BNR op basis van data van onderzoeksbureau Locatus. Momenteel zitten de meeste winkelstraten op zo’n 50 procent van de ‘normale’ drukte. Vooral in Almere is het drukker in het winkelgebied, daar zit het al op 75 procent van het oude niveau. De verschillen per regio zijn groot, zegt Gert Jan Slob van Locatus. “We zien dat toerisme nog helemaal niet terug is, dus een stad als Amsterdam is veel rustiger. En doordat Duitsers en Belgen nog maar in kleine mate komen, hebben ook grenssteden het nog steeds lastig. Maar in steden die erg op hun eigen regio leunen, zoals Almere, is het alweer bijna richting 100 procent van wat het was.” Wat opvalt is dat de breedte van de winkelstraten nu belangrijk is. Mensen mijden de smalle straatjes die voorheen zo geliefd waren, zoals de Utrechtse Steenweg. Die straat zit nu op 40 procent van de oude drukte.

Otrium haalt €24 miljoen op

Otrium, het online modeplatform dat oude collecties verkoopt van grote modemerken, heeft €24 miljoen opgehaald. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Dit bedrag wil het platform gebruiken om internationaal verder te groeien. Momenteel is Otrium actief op de Nederlandse, Franse en Duitse markt. Met de investering wil het bedrijf eind deze maand een Britse variant lanceren en daarna verder uitbreiden in Europa. De investering wordt geleid door het in Londen gevestigde Eight Roads ventures, dat ook geld heeft gestoken in onder meer Made.com en AliBaba. Begin vorig jaar investeerde Index Ventures ook geld in Otrium (€7 miljoen). Index Ventures is onder andere bekend van investeringen in Adyen, Farfetch, Asos & Net-a-Porter. Otrium is opgericht in 2016 door twee Nederlandse ondernemers, Milan Daniels en Max Klijnstra. Otrium biedt overtollige voorraden aan van modemerken en verzorgt de volledige techniek en logistiek.

Hema stelt publicatie jaarcijfers opnieuw uit

Hema stelt opnieuw de publicatie van zijn jaarcijfers over 2019 uit. Deze week zouden die cijfers komen, maar in een verklaring aan de obligatieouders laat het warenhuis weten gebruik te maken van een speciale overheidsregeling die ze de gelegenheid geeft om de publicatie maximaal vijf maanden uit te stellen. Dat meldt onder meer Nu.nl. Het is de tweede keer dat Hema de publicatie uitstelt; in maart besloot het bedrijf tot uitstel vanwege de economische schade van de coronacrisis in die maand. Daardoor moest Hema 220 buitenlandse vestigingen sluiten en zou in maart een derde van de Nederlandse omzet zijn misgelopen. De winkelketen meldt dat van de 775 filialen zijn er nog 33 gesloten zijn. Verkopen in de winkel trekken volgens Hema weer aan.

Moederbedrijf Miss Etam wil nog langer uitstel van betaling

Modegroep FNG, het moederbedrijf van onder meer Miss Etam en Claudia Sträter, heeft zijn obligatiehouders gevraagd om langer uitstel van betaling, tot eind december. Het is de derde keer in twee maanden dat de modegroep om uitstel vraagt, meldt onder meer De Telegraaf. Deze week verstuurde FNG een uitnodiging aan obligatiehouders voor een algemene vergadering over de problemen waarmee het bedrijf kampt. Het concern wil een toekomstrategie en herstelplan uitwerken. FNG verzoekt zijn obligatiehouders om een betaalpauze tot 31 december 2020 van onder meer obligatieleningen van €14,5 miljoen, €10 miljoen en €45 miljoen.

Clan de Banlieue opent winkel in Amsterdam

Het streetwearlabel Clan de Banlieue opent volgende maand een nieuwe winkel in hartje Amsterdam. De winkel heeft een oppervlakte van 80 vierkante meter en bevindt zich aan de Nieuwezijds Voorburgwal 258, zo meldt het merk in een persbericht. Clan de Banlieue is een Nederlands label dat is gestart in 2014 als schoolproject van oprichter Richard Lopes Mendes. Inmiddels leidt hij het merk samen met Levie Merckens en Sinan Karaca. De ondernemers willen met het merk uiteindelijk de wereld veroveren, zo vertelde Karac in een interview met Textilia. Clan de Balieue heeft ook een winkel in Rotterdam. Voor de winkel in de hoofdstad maakt de Amsterdamse kunstenaar Pablo Lücker een uniek kunstwerk op basis van zijn droomschrift die vol zit met elementen die allemaal een bijzondere betekenis hebben voor Banlieue (zie foto hieronder). De opening staat gepland op 22 juni.