TOP

CIFF Kopenhagen open voor publiek, toename aantal faillissementen en webshops lijden voorlopig nog verlies

De modebeurs CIFF in Kopenhagen opent de deuren voor de consument, er gaan meer bedrijven failliet in de handel en volgens Wijnand Jongens van Thuiswinkel.org blijven webshops verliezen lijden. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 12 december.

‘Webshops blijven verliezen lijden’

Voorlopig blijven veel webshops verliezen lijden, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Wijnand zegt dit in een interview met het FD, waar ook BNR een gesprek aan wijdt. Jongen heeft een boek gelanceerd over 25 jaar online winkelen in Nederland waarin hij samen met historicus Wilbert Schreurs de stand van zaken weergeeft. De marges van webwinkels zijn laag, de service hoog en de consument profiteert. Een race to the bottom, stelt Jongen. “Die spiraal gaat nog veel slachtoffers eisen, in de winkelstraat maar ook online. Daar is het alleen minder zichtbaar, omdat je op het web geen lege winkelpanden ziet.”

Toename aantal faillissementen, vooral in de handel

Het aantal failliet verklaarde bedrijven is toegenomen, zo meldt het CBS. In november gingen er 34 bedrijven meer bankroet dan in oktober. In november gingen 269 bedrijven en instellingen op de fles. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen (66). De piek van het aantal faillissementen was in mei 2013, daarna was er tot september 2017 sprake van een dalende trend. Daarna is de trend redelijk vlak. Het aantal faillissementen bereikte in september 2018 het laagste niveau sinds 2001. Daarna wisselden perioden met stijgingen en dalingen elkaar af.

CIFF Kopenhagen open voor publiek

De internationale Deense modebeurs CIFF in Kopenhagen opent komende wintereditie – van 29 tot en met 31 januari – ook open voor publiek. Dat meldt Drapers. CIFF zal voor deze editie wederom samenwerken met Stavros Karelis, oprichter van de Londense winkel Machine-A en curator van de laatste drie edities van CIFF. Hij werkt hierbij samen met hiphopartiest A$AP Nast, denimlabel Lee en ontwerpers Bethany Williams en Duran Lantink. Karelis gaat deze editie duurzaamheidsvraagstukken in de mode onderzoeken door te kijken naar hoe merken en consumenten mogelijkheden creëren om oude kleding en dode voorraad opnieuw te gebruiken om verspilling tegen te gaan. Daarvoor komen er installaties te staan en komen er reparatiestations voor versleten kleding. Daarnaast wordt het onderwerp besproken in paneldiscussies.

Modebedrijven versnellen verlaging broeikasgasemissies

Terwijl in Madrid de Klimaatconferentie van de Verenigde Naties plaatsvindt, beloven meer dan 500 bedrijven vandaag publiekelijk dat ze de verlaging van hun broeikasgasemissies zullen versnellen om in het jaar 2030 klimaatneutraal te zijn. Dat is 20 jaar eerder dan de doelstelling van 2050 die is vastgelegd in het Akkoord van Parijs, zo staat in een persbericht. Het gaat om bekende merken als Patagonia, The Body Shop, Allbirds, Davines, The Guardian, Aguas Danone Spain, Intrepid Travel en Ecoalf. Samen maken zij deel uit van de wereldwijde gemeenschap van gecertificeerde B Corporations; dat zijn bedrijven die voldoen aan de hoogste gecontroleerde prestatienormen op het gebied van maatschappij en milieu, transparantie en juridische verantwoordelijkheid. Wereldwijd zijn er meer dan 3000 B Corporations, verdeeld over meer dan 70 landen en 150 branches, die de macht van het bedrijfsleven inzetten om grote maatschappelijke en milieu-uitdagingen in de wereld aan te pakken, waaronder de klimaatcrisis.