TOP

Ciff Kids en CPH Kids minder goed bezocht

Het lijkt of het stof in Kopenhagen is neergedwarreld en de twee concurrerende kindermodebeurzen naast elkaar bestaansrecht hebben gevonden. Standhouders lichten de waarde van de beurzen toe.

Op donderdag 2 en vrijdag 3 februari 2012 was het rustig op de Kopenhaagse kindermodebeurzen. Slenterende inkopers inspecteerden nieuwe collecties voor winter 2012 en zowel op Ciff Kids als op CPH Kids liepen ook leveranciers een rondje langs de andere aanbieders: om de tijd een beetje te verdrijven.

CPH Kids leek niet gegroeid ten opzichte van vorige winter, maar presenteerde wel 43 nieuwe merken. Er kwamen 3.314 Deense inkopers op af. Dat waren er minder dan de vorige editie. CPH evalueert: “Nu de markt nog steeds tekenen van economische onzekerheid vertoont, is het niet verwonderlijk. Met onze focus op creativiteit en duurzaamheid hopen we voor komende editie op een groeiend aantal internationale kopers, evenals de aanwezigheid van de internationale pers.”

Creatief concept
Sugasini Sooriyakumaran, PR Manager van Bella Centre, organisator van Ciff en Ciff Kids: “We beseffen door de komst van CPH Kids dat we ons best moeten doen voor een aantrekkelijk en creatief beursconcept.” Ciff Kids was voor de show een samenwerking aangegaan met het nieuwe Deense consumentenmagazine Cover Kids. Dat leverde gelukkig opnieuw een spetterende show langs de nieuwste wintertrends voor 2012.

Toch kon niet verhuld worden dat de beursvloer opnieuw niet helemaal volgeboekt was.  Wel waren de stands veel groter dan voorheen en zo kwam het dat er 1000 vierkante meter meer vloeroppervlak in gebruik was dan vorige editie.

Ciff Kids
Voor veel standhouders zijn de beurzen te rustig. In de opvallend grote stand van het Nederlandse label Dirkje op Ciff Kids wordt net als vorig seizoen geklaagd over te weinig inkopers. “En we hebben zo’n grote stand omdat het goedkoop was. Pitti Bimbo was voor ons wel heel goed.” Bij tienerlabel Costbart op Ciff Kids is de aanloop goed: “We hebben enkele goede klanten gezien, maar ook nieuwe klanten verworven in Nederland, Zweden en Oostenrijk.” Juist terwijl BCWW als gloednieuw workwearlabel liever tussen gelijkgestemden op CPH Kids had gestaan.

CPH Kids
Op CPH Kids merkt 4FunkyFlavours dat de beurs hoofdzakelijk Scandinavische inkopers trekt. “Het is echt een lokale beurs. Op Bubble London hebben wij echter heel veel internationale inkopers gezien.”

Bij het nieuwe Zweedse label Moderska Huset is opgevallen dat er meer merken te zien zijn, maar dat de beurs afgelopen zomer meer bezoek trok. Molo denkt dat inkopers moeite hebben hun aandacht te verdelen over twee gelijktijdige kindermodebeurzen. Het is rustig, maar daardoor is er wel tijd om te orderen.

Deense markt
“Het gaat niet goed met de Deense kindermodewinkels”, vat de Deense agent van Mim-pi, Brian & Nephew, Pom Pom en Ducky Beau op Ciff Kids samen: “Toch ben ik ervan overtuigd dat er klanten zijn voor goede service en mooie spullen. Je moet alleen wel je kosten in de gaten houden.”