Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Christine Boland: ‘Fysieke retailer blijft belangrijk voor verbondenheid’

Trendforecaster Christine Boland inspireerde bezoekers van de Trenddag op dinsdag 12 november in de Kunsthal Rotterdam met haar visie op de vrouwenmodetrends voor winter 2020/2021. “We moeten anders denken, want niet iedereen wil alles hebben.”

Christine Boland gaf haar presentatie voor winter 2020-2021 in de Kunsthal Rotterdam onder de titel ‘Being human’, waarin ze 5 trendthema’s definieert: Hacked conformism, Sensual androgyny, Nu romanticism, Geo-tech survivalism en Bizarre maximalism. Deze vijf thema’s zijn een reactie op wat er om de mens heen gebeurt, waarbij we volgens de trendforecaster niet altijd alles kunnen bevatten wat er om ons heen speelt. Ze legt uit: “Leg je mobiel maar eens naast je activeer Siri. Praat en kwartier lang over Kruidvat en je ziet dat je vervolgens allemaal advertenties van die keten op je mobiel krijgt te zien. Internet of things zit heel dicht om ons heen, ontwikkelingen gaan sneller dan we bevatten.”

Die nieuwe technologie biedt de modebranche ook nieuwe mogelijkheden, denk aan wat ontwerpers als Dolce & Gabbana en Balenciaga doen door zogeheten in-game collecties brengen. Dat zijn kledingstukken die speciaal voor games worden gemaakt en uitsluitend virtueel verschijnen. “Dat zorgt ervoor dat we ook anders moeten denken”, zegt Boland, “want niet iedereen wil alles ook echt hebben. Hou het circuit van tweedehands en hergebruik ook in de gaten. Misschien moet je nadenken over de verhuur van kleding, denk in elk geval anders dan de traditionele wereld.”

Tegelijkertijd merkt ze op dat het ook een ‘te gekke tijd is’ waarin nieuwe businessmodellen en platformen ontstaan, en is ze verheugd over het samenwerkingsverband dat H&M aangaat met lokale ondernemers, zoals met ontwerpers in onder meer China (Angel Chen, red.) en het Zuid-Afrikaanse merk Mantsho. “Wie had dat gedacht. Het is een paradox, evenals het feit dat we nog nooit zo verbonden waren met elkaar, maar ons tegelijkertijd zo weinig verbonden voelen als nu. Daarom blijft die fysieke retailer zo belangrijk. Dat is iemand die je kent, met wie je contact maakt.” 

Hacked conformism

Bij dit thema wordt gespeeld met het contrast tussen wat we kennen en datzelfde dan heel anders vormgegeven. Een voorbeeld in de mode daarvan is volgens Boland een plooirok waaronder een felgekleurde punkachtige panty wordt gedragen of het spelen met verschillende verhoudingen en proporties in een ontwerp. “Kijk hierbij naar wat bij jouw consument past”, zegt ze tegen de retailer. “Denk aan een jas met een compleet ander rugpand.” Bij dit thema passen traditionele kleuren in de sfeer van de klassieke neutralen, zoals bruinen, gecombineerd met primaire kleuren als rood en blauw. “Hou de bruinen in de gaten”, tipt de trendforecaster. “In combinatie met een felle kleur of een pastel geeft dit een heel nieuw gevoel.”

Sensual androgyny

Dit thema sluit aan op polarisatie en fundamentalisme waarin vrouwelijke rolmodellen een hoofdrol spelen, zoals de Amerikaanse politicus Alexandria Ocasio-Cortez en Jacina Ardern, de premier van Nieuw-Zeeland. De vorm die hierbij past is rustig, maar uitgesproken. Hierin zien we masculiene vormen met vrouwelijke zachtheid. De bredere, krachtige schouders komen hierin terug, maar die hebben altijd iets ronds en zachts. “Denk aan een blazer met broek uitgevoerd in satijn en gecombineerd met wol waardoor je er aan wilt zitten”, illustreert Boland. Hierbij passen tactiele materialen, kleine patronen en bescheiden en monochrome kleuren als roze en paars. “Met de rozen zijn we nog lang niet klaar en we zien de opkomst van paars en lila. Die twee laatste zijn geen gemakkelijk kleuren, maar we weten hoe lang we over geel hebben gedaan.”

Nu romanticism

Hier gaat het om wegdromen in een wereld van schoonheid en romantiek. Want wat gaan we doen met de tijd die ontstaat als technologie de menselijke taken overneemt, vraagt Boland zich af. Dit thema gaat om betekenisvol leven, om tijd en hoe we die zo goed mogelijk besteden. In fashion uit dit zich in gelaagde, bohemian silhouetten waarin dessins met elkaar worden gecombineerd. Stoffen als corduroy, satijn en fluweel gecombineerd met kruissteek borduursels, vintage checks, biesjes, jacquards, bloemenbehang en romantische vormen. Boland: “Het lijkt op de kleuren en dessins van Ralph Lauren uit de jaren 80, maar dan in een modern jasje.” Hierbij passen de blauw- een geelgroene kleuren en de herfstkleuren.

Geo-tech survivalism

Uitputting van de natuurlijke bronnen en milieuvervuiling zorgen er onder meer voor dat de roep om beter met de aarde om te gaan, groter wordt. De jeugd laat zich horen met als bekend voorbeeld de jonge activiste Greta Thunberg die de media domineert met haar oproep aan de oudere generatie om hierin zijn verantwoordelijkheid te nemen. Jongeren geboren na 1995 trekken ten strijde en dat is terug te zien in het modebeeld. Boland noemt het ‘mode on the go’, ofwel functionele kleding zoals broeken met grote zakken, waterdichte kleding met biezen en banden, gecombineerd met grove, stevige schoenen en studs. Kleuren in dit thema zijn de utility kleuren met groenen en alle kleuren bruin.

Bizarre maximalism

Dit thema draait om speelsheid, absurdisme, clowneske en carnavaleske taferelen waarin je de werkelijkheid kunt ontvluchten. Als voorbeeld haalt Boland het benefietgala MET aan, waar een parade aan over the top geklede beroemdheden over de rode loper paraderen. Absoluut een ‘instagrammabel’ setting, maar veelal absurd. In dit thema komen pailletten terug, foliekleuren, satijn, hyper-holografische materialen, maar ook fluweel en kant en dessins die linken aan een kaartspel. En vooral volumineuze ontwerpen en heftige, soms vloekende kleurcombinaties zoals oranje met fuchsia.

Meer lezen over (en zien van) deze trends? Op 19 januari 2020 verschijnt de vrouwenmodespecial van Textilia met een uitgebreide trendanalyse van Christine Boland voor het winterseizoen 2020-2021, die voortborduurt op de thema’s die ze op de Trenddag heeft gepresenteerd.