TOP

Chaos in Berlijnse kledingwinkel na Facebook-actie

Pas goed op met wat je op Facebook doet. In Berlijn is een Facebook-actie van een kledingwinkel volledig uit de hand gelopen. Honderden jongeren drongen de winkel binnen, sloopten het interieur en namen kleding mee.

Een kledingwinkel van het Zweedse kledingmerk Weekday had via Facebook verspreid dat ze van hun vintage voorraad af wilden en boden dit aan voor dumpprijzen varierend van 1 tot 8 euro. Nog voor de opening van de winkel stonden er al zo’n 500 jongeren tussen de 14 en 17 jaar op de stoep.

Toen de deuren opengingen was het alsof er een zwerm sprinkhanen naar binnen vloog. De winkel met een oppervlak van 700 vierkante meter werd overspoeld met tieners. In de strijd om de kleding werd de sfeer steeds grimmiger. Jongeren klommen op rekken klommen en trokken zelfs lampen van het plafond.

Student Thomas vertelt tegen de Duitse krant Bild: “De verkoopsters verstopten zich uit angst in de pashokjes. ‘De zaak werd gewoon afgebroken’. Uiteindelijk maakte de politie een eind aan de kledingoproer.

Een woordvoerder voor Weekday laat weten: “We waren niet echt voorbereid op deze menigte en we bieden onze excuses aan voor het gebrek aan organisatie. In de toekomst zullen we onze acties nog steeds via Facebook aankondigen, maar dan zullen we beter voorbereid zijn.”

Volgens de politie raakte niemand ernstig gewond. De winkel is na een opruimbeurt maandag gewoon open gegaan.

Op de website van Weekdays valt te lezen: “We instantly fell in love with the city and its inhabitants”. Bekijk hier prachtige foto’s van ‘Occupy Weekday Berlin’