TOP

Chaos dreigt bij pakketpunten, reclamefolder stimuleert aanloop naar fysieke winkel en webshop Cora Kemperman definitief gesloten

De reclamefolder zorgt voor aanloop naar de fysieke winkel stimuleert blijkt uit onderzoek, er dreigt chaos te ontstaan bij winkels die ook fungeren als pakketpunt en de webshop van vrouwenmodemerk Cora Kemperman is definitief op slot. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 10 februari.

Chaos dreigt bij pakketpunten

Er dreigt chaos te ontstaan bij winkels die tevens fungeren als pakketpunt. Volgens de branchevereniging voor pakketpunten (VVP) worden er zoveel pakjes besteld en geretourneerd dat de punten overvol raken, meldt RTLZ. VVP vindt dat wat aan moet worden gedaan nu er steeds meer online wordt besteld. In 2017 werden 420 miljoen pakjes besteld, in 2018 504 miljoen. Dat aantal is in 2018 naar verwachting nog verder gestegen. Woordvoerder Gert Koudijs van de VVP vindt dat pakketdiensten beter met elkaar moeten samenwerken. Ook zou er een groot distributiecentrum bij iedere stad moeten komen. Om de pijn voor winkeliers te verzachten, pleit de VVP voor een grotere beloning voor pakketjes. Ook zouden pakketjes minder lang bij een afhaalpunt moeten blijven liggen; enkele dagen bijvoorbeeld in plaats van twee weken.

Webshop Cora Kemperman dicht, nog één final sale

Na een laatste sale is de webshop van Cora Kemperman gisteren definitief op slot gegaan. Eind november vorig jaar liet het vrouwenmodemerk weten‘vanwege niet nader te noemen redenen’ alle activiteiten begin 2020 te beëindigen. Op 29 februari is het de allerlaatste keer dat Cora Kemperman iets verkoopt, zo blijkt uit een mail naar klanten en relaties. Die dag organiseert het merk een final sample sale in Amsterdam. Cora biedt dan ook haar persoonlijke archief te koop aan dat zij ter inspiratie aan het team ter beschikking had gesteld. Het gaat om artikelen uit het Mac & Maggie tijdperk (1976-1993), een selectie Cora Kemperman (1995-2012) en designers van Kenzo via Gaultier tot Yohji en vele andere uit de periode van 1975 tot 2010. De opbrengst gaat naar stichting Amma. Cora Kemperman, dat werd opgericht in 1995, ging in juni 2016 failliet. In november van dat jaar maakte het bedrijf een doorstart onder de nieuwe eigenaar Nicole Groenenveld Consultancy, samen met een aantal collega’s van zustermerk Mac & Maggie en steun van oprichter Cora Kemperman. In 2017 is het merk doorgegaan als webshop.

Onderzoek: Reclamefolder stimuleert aanloop naar fysieke winkel

De papieren reclamefolder blijkt de afgelopen jaren te zorgen voor de meeste aanloop naar fysieke winkels. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A. 80% van de 858 ondervraagden leest deze folders, 63% zegt dat de papieren folder een aankoop in een fysieke winkel stimuleert. Voor online folders is de stimulans om online of fysiek te kopen kleiner, maar dit percentage neemt de afgelopen vier jaar wel toe. Wel wint de online folder aan populariteit, concludeert Q&A. 60% van de respodenten geeft aan de folder te lezen via de eigen website van de winkel en dit is daarmee het populairste kanaal voor de online folder. Ook websites en apps als spotta.nl en reclamefolder.nl worden online veel gebruikt.

Nieuw label: IF Denim

Yanto Drogt en Sharifah Isa van Blue Days Footwear hebben een nieuw merk gelanceerd, IF Denim. Het duo maakt sinds april 2019 nieuwe patchwork tassen, jassen, sjaals en bucket hats voor mannen, vrouwen en kinderen van oude jeans in combinatie met nieuwe denimstoffen. In navolging hiervan gaan ze nu kimono’s produceren voor wholesale. Daarnaast willen ze ook nog patchwork kimono’s die ze collector items blijven aanbieden bij de retailer. De handgemaakte items maakt IF Denim zelf in een atelier in Rotterdam.

Twee winnaars op eerste Nederlandse editie van Natan Collective

Chloé Leenheer en Alexander Sporre zijn de winnaars van de eerste editie van Natan Collective, een initiatief van Edouard Vermeulen, de creatief directeur van modehuis Natan. Samen met vier andere opkomende fotografen kregen ze de opdracht om hun eigen, artistieke kijk te geven op de couturelook van het Belgische modehuis. De winnende fotografen hebben een geldbedrag ontvangen waarmee ze hun talent verder kunnen ontwikkelen. De werken van alle deelnemers is de komende zes weken te zien in X Bank in Amsterdam. Naast het werk van Leenheer en Sporre, zijn ook de foto’s van Lisette Appeldorn, Debbie Trouerbach, Myrthe Giesbers en Tarona te bezichtigen.

Chloé Leenheer, Edouard Vermeulen en Alexander Sporre voor de werken in X Bank. [credit] Michelle Piergoelam