TOP

Celestial Footwear lanceert lichtgevende sneakers voor kids [interview]

De lichtgevende sneakers van Celestial Footwear waren afgelopen zomer een hit op de festivalweides. Nu breidt het merk uit met kinderschoenen.

“Toen we begonnen, wilden we een revolutie ontketenen in de partyscene”, vertelt Daan Spruit (27), een van de oprichters van Celestial Footwear. In de zool van deze sneakers zitten led-lampjes met acht verschillende kleuren. Met knoppen aan de zijkant van de schoen kunnen de kleur- en rotatiestanden handmatig ingesteld worden – je persoonlijke lichtshow. Spruit: “Alsof je elke keer een ander paar schoenen draagt.”

Lichtgevende sneakers, dat klinkt als een kinderdroom.

“In het voorjaar van 2015 zijn we begonnen met een unisex collectie voor volwassen. Het merk is snel populair geworden; afgelopen zomer zijn de schoenen regelmatig op allerlei festivals gedragen en daar vielen ze enorm op. In augustus hebben we een brand store geopend op de Scheveningse pier en daar merken we dat er heel veel vraag naar kinderschoenen was. Zodoende hebben we de collectie uitgebreid met twee kindersneakers. Een model met veters en eentje met klittenband, in de kleuren wit en zwart (maat 25-34). De winkelprijs is € 59,99.”

Hoe gaan jullie de kidscollectie op de markt zetten?

“We treden op als groothandel voor Nederland, en wereldwijd. We willen dat Celestial Kids in iedere grote stad vertegenwoordigd is. Op dit moment zijn we volop bezig met het benaderen van klanten. Er heeft nu een tiental winkels bij ons besteld en we verwachten dat dit aantal nog oploopt. Daarnaast is de collectie in onze eigen winkel te koop. We denken niet dat we onze winkeliers daarmee in de weg zitten; onze flagship store is juist een mooi visitekaartje, waarmee we kunnen laten zien wat Celestial Footwear allemaal te bieden heeft.”

Celestial Kids-2Celestial Kids-3

Hoe werkt de inkoop?

“We gaan met een aantal levermomenten per jaar werken. Hoeveel, dat laten we afhangen van de vraag. We zijn flexibel in de productie en kunnen snel schakelen met onze fabriek in China. Als het nodig is, kunnen we binnen een maand voor nieuwe schoenen zorgen. Voor de komende periode geldt dat winkeliers die vóór 15 april bij ons schrijven, mee kunnen in de levering van juni 2016. Wie voor half mei besteld, krijgt de schoenen in augustus geleverd.”

Is de volwassen collectie ook via wholesale verkrijgbaar?

“We worden regelmatig door retailers benaderd, maar omdat we voor de volwassen lijn met vrij kleine marges werken is dat voor de winkelier niet interessant. Ze kunnen de prijs moeilijk met twintig euro verhogen. We leveren wel aan buitenlandse detaillisten in bijvoorbeeld België, Frankrijk en de Verenigde Staten. Zij hebben die optie wel, omdat die prijsverhoging wegvalt tegen onze verzendkosten.”

Vorig jaar gaf je aan er rekening mee te houden dat Celestial Footwear een eendagsvlieg zou zijn. Hoe sta je daar nu in?

“Het product is nog steeds heel populair. We zijn heel sterk op social media, met name op Facebook (tegen de 63.000 likes, red). Na het partypubliek hebben ook scholieren de sneakers opgepikt; sommige middelbare scholen hebben er zelfs speciale regels voor opgesteld. We denken dat de kindermarkt stabieler en minder trendgevoelig is en dat hier altijd vraag naar schoenen met gekleurde lichtjes zal zijn. Daar komt bij dat de schoen ook voor ouders aantrekkelijk is, omdat het bij kan dragen aan de verkeersveiligheid. Je bent niet te missen in het donker.”