TOP

CBW-MITEX reikt award uit aan TMO-studenten

CBW-Mitex reikte vrijdag een award uit aan twee studenten van de Hogeschool Modemanagment (TMO). Milou Gieben en Janieck Scholten onderzochten de marketingconsequenties van het fenomeen tribalisering.

De studenten onderzochten de marketingconsequenties van het fenomeen tribalisering, dat het uiteenvallen van de samenleving in groepen betekent. Deze groepen vallen niet zoals vroeger onder een subcultuur. Mensen horen nu bij verschillende tribes, terwijl een subcultuur een exclusieve groep is.

Tribes
Door het ontstaan van tribes en de opkomst van de sociale media raken oude marketingtechnieken, ook in de modebranche, achterhaald. Tribalisering vraagt om een nieuwe denkwijze om bij klanten zielsverwantschappen te herkennen, tot leven te brengen en daardoor een vaste relatie met deze steeds wisselende klantgroepen op te bouwen.

Juryrapport
De jury maakte voor de beste scriptie een keuze uit zes genomineerde afstudeerscripties, die door de examencommissie alle zes als minimaal ‘goed’ (8) werden beoordeeld. Daarbij maakte de jury gebruik van vier kwaliteitscriteria (methodologie, innovatief karakter, praktische relevantie voor de modebranche en vormgeving). De prijs bestaat uit een, voor beide afgestudeerden, geheel verzorgde reis naar een modebeurs naar keuze in één van de modesteden van Europa.