TOP

CBW-Mitex over 2012: ‘transformatiejaar voor moderetail’

CBW-Mitex verwacht dat 2012 het transformatiejaar voor de ondernemer wordt. Veel retailers zullen transformeren naar een retailconcept met in en rond de fysieke winkel online activiteiten.

Branche-voorzitter bij CBW-Mitex, Jan Meerman, voorspelt dat 2012 een transformatiejaar wordt voor de modebranche. “Ondernemers beseffen inmiddels heel goed dat het resultaat uitblijft als je alleen praat over noodzakelijke veranderingen. Er is daadkracht nodig. Dat vraagt om een enorme mentale investering. De basis voor succes wordt in 2012 opnieuw gelegd.”

Een cruciale factor is het concreet maken van plannen om samenwerking aan te gaan. “Dit móet ingevuld worden, want alleen red je het niet,”stelt Meerman, ” Juist nu is er een perfecte bodem om  dit concreet te maken. Iedereen die werkt in of met de detailhandel weet dat het anders moet.  Horizontale samenwerken met collega’s, verticaal met leveranciers en buiten de bedrijfskolom met heel onverwachte  partners. Veel meer dan vaak wordt gedacht is mogelijk. Ook pure nichespelers en specialisten werken samen en zoeken inspiratiebronnen. Creativiteit leidt tot verrassende invalshoeken en spannende concepten. De consument beloont oorspronkelijke denkers. Low budget retailmarketeers hebben vaak de creatiefste ideeën. Daarin hebben we de tijd aan onze zijde.”

Koesteren
Een aantal factoren speelt een belangrijke rol voor het toekomstperspectief van woon- en modewinkels. Behalve creativiteit tonen, noemt CBW-Mitex afstand nemen van het te kleurloze midden belangrijk. In aanbod, marketing en winkelbeleving meebewegen met het veranderende consumentengedrag betekent aansluiting weten te houding met de klant. Ook moet de ondernemer de juiste mensen op de juiste plaatsen positioneren. “Een professioneel verkoopteam verdient zich terug in een markt waarin het aantal winkelbezoekers daalt, maar hun koopbereidheid stijgt. Daarnaast moeten veel ondernemers zelf ook investeren in hun eigen aanwezigheid op de winkelvloer. Uitstekende klantenkennis en -contacten zijn de belangrijkste waarden voor een retailbedrijf. Dat je klanten moet koesteren moet door veel ondernemers herontdekt worden. Voor een aantal komt die ontdekking helaas te laat,” constateert Meerman.

Consumentenvertrouwen
Het is onduidelijk hoe ver het consumentenvertrouwen en de bestedingsbereidheid dit jaar zal gaan dalen. Jan Meerman onderbouwt: “De consument verkeert in onzekerheid en wil weten waar hij aan toe is. Zolang er geen duidelijkheid is, worden euro’s gespaard in plaats van besteed. Dat is logisch, maar verdomd lastig voor de totale detailhandel. Er is politieke moed nodig om consumenten de duidelijkheid te geven die ze vragen. Zolang de overheid geen duidelijke keuzes maakt over de hypotheekrente aftrek en het pensioendossier, de woningmarkt onvoldoende wordt vlot getrokken en de effecten van het overheidsbeleid op de koopdracht onduidelijk zijn, blijft de consument in onzekerheid over zijn uitgave mogelijkheden. Zolang blijft ook de detailhandel onder druk staan.”

Recessie 2012
De modedetailhandel eindigde qua omzetontwikkeling in 2011 in de min. De branche realiseerde 6,2 % minder omzet in mode. Oorzaak: het weer en het dalende consumentenvertrouwen. Over 2012 durft Jan Dirk van der Zee tijdens een persconferentie vandaag 7 februari in het Van der Valk Hotel in Houten geen uitspraak te doen. “De enige verwachting die we uitspreken is dat maar 20 procent van de retailers omzetgroei zullen realiseren. De andere 80 procent zal er alles aan moeten doen om het hoofd boven water te houden. En daarbij gaan wij helpen met behulp van workshops en adviessessies in het land.” Hij roept de branche en media op om vooral optimistisch naar 2012 te kijken. “Gelukkig is Nederland momenteel in de ban van de Elfstedentocht, waardoor de crisis even niet het belangrijkste nieuws is.”

CBW-Mitex zal ook dit jaar met verschillende workshops en adviessessies in het land de leden ondersteunen. Ook Textilia zal regelmatig hier over bericht geven, houdt onze site goed in de gaten.