TOP

CBW-Mitex: omzet kinderschoenen 2010 plust 4,1%

De kinderschoenenwinkeliers die aangesloten zijn bij CBW-Mitex kijken terug op een goed jaar. In 2010 werd er 4,1 % geplust ten opzichte van 2009.

In de eerste helft van 2010 waren de resultaten al heel behoorlijk met een plus van 3,2% ten opzichte van de eerste helft 2009. Daarop volgde een zomer met een bijzonder goede augustusmaand met 33,3% meer omzet. In september en oktober bekoelde het enthousiasme van de consument en was er respectievelijk 1,0% en 6,6% minder omzet dan in dezelfde maanden een jaar geleden. Daarna volgde november met een stevige goedmaker. De kinderschoenenverkopers noteerden een plus van 14,6%. In december werd er helaas weer minder gescoord. De omzetmin pakt uit met 10,6%. Al met al leverde dat een plus van 4,1%  over heel 2010.

Totale Mitex-schoenenbranche

De totale schoenenbranche deed het overigens nog net iets beter. Alle bij CBW-Mitex aangesloten schoenwinkels samen (dameschoenen, herenschoenen en kinderschoenen) plusten met 5,9%. In damesschoenen werd 6,4% meer omgezet dan in 2009, in herenschoenen was dit 6,7%.

Nee-verkoop
Mitex-branchemanager Schoenen Dave Quadvlieg: “De branche heeft een knappe prestatie geleverd. De consument staat open voor innovatieve en trendy schoenenmerken. De schoendetailhandel loopt ieder seizoen wel telkens tegen hetzelfde probleem aan, constateert de branchemanager. “Modellen die goed verkopen, kun je in het seizoen niet meer bijbestellen terwijl er wel vraag naar is. Er zijn voorzichtige bewegingen van merken om meerdere leveringen te gaan voeren, maar op grote schaal gebeurt het nog niet. Terwijl de consument er voor open staat om telkens geprikkeld te worden.”

Slecht leveren
In 2010 werd ook duidelijk dat de impact van grondstoffen schaarste  en beperkte productiecapaciteit in landen als China veel impact heeft op de Nederlandse markt.  “Er was te vaak  sprake van slechte, onvolledige leveringen. Daardoor werden klanten teleurgesteld en in een later stadium komen ze echt niet allemaal terug,” stelt Quadvlieg vast.

Streven naar beter rendement
Het blijft voor de schoenenbranche noodzakelijk om aan betere rendementen te werken, vindt hij.  “Goed is dat veel retailers de voorraden hebben teruggebracht. Halverwege het jaar toonde de uitverkoop geen extreme afprijzingen direct bij de start. En de uitstekende verkoopmaand november heeft goed kunnen bijdragen aan een beter rendement en hoger omzetresultaat.”

Fairtrade
Consumententrends die de branchemanager constateert zijn focus op kwaliteit voor een acceptabele prijs, de gevoeligheid voor trendy collecties en het bewustzijn onder consumenten dat bij duurzaam leven ook acceptabele leef- en werkomstandigheden in producerende landen horen. “In dat laatste zitten kansen voor retailers verborgen om zich te onderscheiden van de concurrentie”, besluit hij.