TOP

CBW-Mitex jaarcijfers: omzet damesmode stabiliseert, markt blijft grillig

De omzetontwikkeling in het grootste segment in de modebranche sloot in 2010 af op 0%. Na een min in 2008 van 1,7% en in 2009 van 2,3% lijkt de markt zich enigszins te stabiliseren. De omzet bleef op pijl door hogere prijzen die de geringere afzet compenseerden.

Het eerste kwartaal van 2010 begon slecht voor vrouwenmode, maar werd later goed gemaakt.  Het tweede kwartaal begon opnieuw in de min, maar eindigde met een positieve uitverkoopmaand in juni. De eerste helft van 2010 eindigde met -1,1%. De najaarscollectie maakte in augustus en september veel goed met 10 en 8,2%. Maar vooral november was een goede maand met 16,8% meer omzet.

Klant extra actief benaderen

“Zeker de herfst- en wintercollecties waren vernieuwend,” vertelt Jacqueline Arnoldy, branchemanager damesmode. “Er werd in de presentaties goed op ingespeeld. Retailers waren extra actief in het benaderen van de klant. Tegelijk moet geconstateerd worden dat veel functionele kleding werd gekocht vanwege het koude winterweer. Dat zijn vaak duurdere aankopen die de gemiddelde prijs in het laatste kwartaal hebben laten stijgen.”

Markt blijft ook in 2011 grillig

De factor prijs is een ‘blijvend argument’ geworden dat voor de consument zwaar weegt volgens Jacqueline Arnoldy. “Ik schat in dat de bestedingen in damesmode zullen stagneren. De beperkte comsumptiegroei zal meer benut worden door andere branches als de food- en de mobiele telecombranche. Retailers moeten dit gegeven goed in beeld houden bij het afwegen van onder meer het merkenbeleid, de inkoop en in hun marketing. De markt is grillig en dat zal ook in 2011 niet veranderen.”

Stijgende grondstofprijzen

Ook de stijgende prijzen van grondstoffen zullen in 2011 doorwerken in de eindprijzen voor de consument. “Nog meer zelfs dan in 2011,” veronderstelt Arnoldy. “Dit zal de verschillen tussen de ketens en het MKB aanscherpen. Voor individuele ondernemers komt de meerwaarde voor de klant nog duidelijker te liggen bij andere factoren dan de prijs. Hoewel tegelijk de gehele retail het als een gegeven moet beschouwen dat de consument lagere prijzen verwacht voor een prima product.”

Van onderscheid moeten retailers het hebben in 2011
Daarin liggen volgens de branchemanager ook direct de kansen voor de retail. “Consumenten bepalen heel duidelijk zelf wanneer ze informatie willen en vooral ook bereid zijn om informatie te delen. De interactie met de klant verloopt via heel veel verschillende kanalen. Het wordt een cross channel wereld. De combinatie van een fysieke winkel en tegelijkertijd de aanwezigheid op het net met een shop, een site een facebook pagina en twitter account maken het mogelijk dat de klant in contact kan zijn met de winkel. Voor veel retailers zal het nog vreemd overkomen, maar voor een hoop consumenten is deze vorm van denken en handelen inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. Bovendien biedt deze vorm de mogelijkheid om de marketing heel lokaal aan te pakken. Dat waardeert de klant. Veel consumenten hebben behoefte aan lokale, kleinere, bereikbare winkels met een onderscheidend assortiment. Daar liggen op individueel niveau voor de modebranche veel  kansen. Het gaat om sfeer, lokale aanpak, en differentiatie. Tegelijk moeten we constateren dat er naast  winnaars ook verliezers in de branche te betreuren zullen zijn. Onderscheid rendeert, juist in 2011.”