TOP

CBW-Mitex jaarcijfers: omzet blijft gelijk

De CBW-Mitex modemonitor sloot 2010 af met een stand van -0,1%. Dit betekent dat de totale omzet in de modebranche nagenoeg hetzelfde is gebleven als het jaar daarvoor. De brancheorganisatie verwacht in 2011 een omzetstijging van 1%.

Hoewel de modebranche in 2010 geen winst en geen verlies heeft gemaakt, zijn er toch een aantal verschillen per segment. Terwijl herenmode beter werd verkocht dan in 2009 (+ 0,7%), bleef de omzet in de damesmode gelijk. Het segment jeans moest in 2010 2,6% omzet inleveren en ook de totaal omzet kindermode bleef 1,4% achter op 2009. Bodyfashion kreeg in 2010 de grootste klap te verduren. Dit segment eindigde het jaar met een omzetachterstand van 8,8%.

Minder afzet, meer verkochte stuks
De afzet daalde in 2010 licht ten opzichte van het aantal verkochte stuks in 2009. CBW-Mitex stelt vast dat mensen minder winkels bezoeken, maar dat de consument die een winkel binnenstapt een grotere koopbereidheid toont dan de jaren daarvoor. Deze toenemende bereidheid om artikelen te kopen heeft onder andere te maken met de bijdrage van de verkoopmedewerkers in een winkel. Daarnaast zagen ook de ondernemers die de klant op een aansprekende wijze wisten te prikkelen hun omzet stijgen.

Kansen 2011
Door de aangekondigde bezuinigingen en druk op de koopkracht zullen consumenten ook in 2011 onzeker blijven bij hun aankopen. De brancheorganisatie verwacht in 2011 een omzetstijging tot 1%. De beste kansen liggen volgens CBW-Mitex bij ondernemers die actief zijn op plaatsen waar de consument zich zowel off- als online bevindt en bij ondernemers die zich specialiseren en hun klant persoonlijk benaderen. Daarnaast signaleert CBW-Mitex dat consumenten steeds meer behoefte hebben aan bereikbare winkels met een onderscheidend assortiment. De toekomst ligt volgens de brancheorganisatie vooral bij lokale helden die hun klanten met sfeer en beleving weten te enthousiasmeren.

Houd de site in de gaten, want meer informatie over de jaarcijfers per segment volgt deze week.