TOP

CBW-Mitex: ‘Consumentenvertrouwen onder druk door kabinetsbeleid’

De modebranche had het zwaar in 2012. De omzet liep met 6% terug blijkt uit cijfers van CBW-Mitex. De brancheorganisatie roept het kabinet op duidelijkheid en perspectief te bieden om het consumentenvertrouwen te herstellen.

“Consumentenvertrouwen creëren moet centraal staan in het kabinetsbeleid. Maar in het regeerakkoord ontbreekt dat hoofdstuk”, zegt CBW-Mitex voorzitter Jan Meerman in een persverklaring. “Terwijl het juist vertrouwen is wat de consument zoekt om de ingezette koers te kunnen begrijpen.” Volgens Meerman is duidelijkheid en perspectief van het kabinet nodig voor meer consumentenvertrouwen.

Extreem

De kabinetsbezuinigingen en als gevolg daarvan extreme stijging van werkgeverslasten grijpen ondernemend Nederland naar de kee, stelt de brancheorganisatie. Meerman: “De sociale lasten zijn voor het MKB extreem hoog geworden. Het wegvallen van de franchise voor de WW-premies doet de multinationals weinig pijn, terwijl de MKB-ondernemer een enorme lastenverzwaring voor zijn kiezen krijgt.”

Richten

De lobby die CBW-Mitex samen met Detailhandel Nederland en MKB Nederland voerde, lijkt resultaat te hebben, want het ministerie van Economische Zaken richt zich nu alsnog ook op de binnenlandse markt. “We zijn lange tijd uit beeld geweest, maar Minister Kamp heeft de Tweede Kamer gevolgd die hem dringend adviseerde met de detailhandel in gesprek te gaan. Ik wil straks van hem horen waar de stip aan de horizon staat, waarop het kabinetsbeleid zicht richt. De minister wordt met open armen ontvangen”, aldus Meerman.