TOP

CBRE: ‘Tweederde vergelijkt op internet en koopt in winkel’

Tweederde van de consumenten zoekt en vergelijkt op internet en koopt vervolgens in een stenen winkel. Dit komt naar voren uit een onderzoek naar het online koopgedrag van 10.000 Europese consumenten.

Goed nieuws voor retailers die bang zijn voor derving omdat consumenten hun kledingwinkel als paskamer gebruiken en het vervolgens op internet kopen: het omgekeerde gebeurt namelijk ook. Eén van de conclusies van het rapport Europe’s Online Consumer is dat tweederde van de respondenten het internet gebruikt om onderzoek te doen en prijzen te vergelijken van het product dat ze willen aankopen om het vervolgens in de fysieke winkel te kopen.

Uit het onderzoek van het Amerikaanse vastgoedbedrijf CB Richard Ellis, komt ook naar voren dat twee van de vijf consumenten (40%) online shopt en dat kleding en schoenen hierbinnen de snelst groeiende categorieën zijn.

Fysiek en online
Slechts 33% van de ondervraagden vindt het voelen van kleding, natuurlijk alleen mogelijk bij de stenen winkel, belangrijk in het aankoopproces. Toch blijft de fysieke winkel een essentiële rol spelen in de winkelbeleving; 90% van de deelnemers aan het onderzoek bezoekt een fysieke winkel voordat er online een aankoop wordt gedaan.

In Groot-Brittannië, één van de landen waar het meest online wordt geshopt (12%), vond maar 10% de aanwezigheid van een fysieke winkel niet belangrijk voor het doen van aankopen zoals kleding en schoenen.

Multi-channel
“Hoewel het duidelijk is dat een online aanwezigheid nu van vitaal belang is voor een toonaangevend internationaal merk, blijkt uit ons onderzoek dat het juist die retailers zijn met een multi-channel aanbod die succes hebben”, zegt Peter Gold van CBRE in een perstoelichting. “Zij hebben het begrip van de consument die online en in-store combineert. Een fysieke winkel aangevuld met een online verkoopkanaal is het beste van beide werelden in de meeste gevallen.”