TOP

C.P. Company opent winkel in Amsterdam, minder faillissementen in detailhandel en Oreo lanceert modecollectie

C.P Company opent de eerste Nederlandse winkel in maart 2020. Verder: vorig jaar zijn minder bedrijven failliet verklaard dan in 2018 en Oreo lanceert een eigen kledingcollectie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 16 januari 2020.

Minder faillissementen in detailhandel dan in 2018 

Het CBS maakte deze week cijfers bekend over het aantal faillissementen. Vorig jaar zijn 3208 bedrijven failliet verklaard. Dat is 2 procent meer dan in 2018, blijkt uit cijfers. Ook in de categorie Handel is er sprake van een toename van het aantal faillissementen. Maar als we verder inzoomen op de detailhandel en dan met name op categorie waar kleding- en schoenenwinkels onder vallen (winkels in overige artikelen, SBI-code 477), dan is er sprake van een daling van het aantal failliete bedrijven ten opzichte van 2018.  Telde het CBS in dat jaar nog 157 faillissementen, dit jaar komt het bureau uit op 140.  

Oreo lanceert modecollectie 

Het koekjesmerk Oreo lanceert een eigen modecollectie. Daarvoor werkt het moederbedrijf Mondelēz International samen met influencers uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland en met het creatief bureau Elvis. Dat meldt Little Black Book. De collectie kledinglijn, die de naam ‘Oreo twist your style’ draagt, bestaat uit jassen, truien, heuptasjes, T-shirts en bucket hats. Op deze manier wil het koekjesmerk de verkoop, buzz en betrokkenheid in belangrijke Europese markten stimuleren. Consumenten kunnen items uit de collectie winnen door mee te doen aan een speciale wedstrijd. Nederland is helaas uitgesloten van deelname.  

C.P. Company opent winkel in Amsterdam

Streetwearlabel C.P. Company opent in maart 2020 een winkel in Amsterdam, waar precies is nog onduidelijk. Dat vertelt Lorenzo Osti tegen het Italiaanse Fashionmagazine.it. De nieuwe winkel is onderdeel van een flinke uitbreiding van het merk. Vorig jaar opende het Italiaanse C.P. Company al winkels in Milaan en Beijing, in 2021 staan Londen, Seoul en Parijs op de planning. Het streetwearlabel voor mannen en jongens werd opgericht door Massimo Osti in 1971. Inmiddels staat zijn zoon Lorenzo Osti aan de leiding van het bedrijf.

5 trends voor duurzame e-commerce in 2020 

Thuiswinkel.org presenteert 5 belangrijke ontwikkelingen voor duurzame e-commerce voor 2020.  

1. De retailer betrekt de consument in toenemende mate bij duurzaamheid. Door het geven van meer informatie over de duurzaamheid van het product, de mogelijkheid om te filteren op duurzame producten of de keuze te bieden voor duurzaam transport. 

2. Toenemend aantal pakketjes wordt met fiets of elektrisch voertuig geleverd. De verwachting is dat uiteindelijk CO₂-vrij leveren de norm wordt.  

3. CO₂-metingen worden belangrijker. De e-commercesector moet steeds beter meetbaar maken hoeveel CO₂-impact er samengaat met de mobiliteit. 

4. Toename van herbruikbare verpakkingen/minder verpakkingen. Het wordt steeds ongebruikelijker om een verpakking te produceren die slechts één keer gebruikt kan worden.  

5. Beter benutten van kansen op circulariteit. Op welke manier valt nog lastig te voorspellen, maar wellicht in de informatievoorziening over repareerbaarheid of in het aanbieden van een platform voor herbruikbare producten. 

Kijken: Arket introduceert Running concept

Modelabel Arket lanceert een nieuwe collectie onder de naam ‘Arket Running’. De lijn bestaat uit verschillende sportswear-items en combineert duurzame, high-performance stoffen met een minimalistische look. Vanaf eind januari worden de items in geselecteerde Arket-winkels en online aangeboden. De sportcollectie is voor zowel mannen als vrouwen en heeft een zwart en grijs kleurenschema met enkele jacks en shorts in oranje en camouflageprint.