TOP

Bubble London: compact en ‘British’

Zondag 20 en maandag 21 juni 2010 vond in het Business Design Centre in Londen de de vijfde editie van kindermodevakbeurs Bubble London plaats: een levendige, compacte beurs met een Brits sausje.

De beurs telde 200 merken afkomstig uit 19 landen. Daaronder bevonden zich 60 nieuwe merken waaronder Timberland, Elle, DKNY, Lässig, Little Loui, Rockabye-Baby, Small Paul by Paul Frank en Steiff Kids Collection.

 

Stijging bezoekersaatal Bubble London

Kindermodevakbeurs Bubble London trok deze keer 21 procent meer bezoekers. Het aantal internationale bezoekers steeg met maar liefst 45 procent ten opzichte van juni 2009. 

 

Leonona van Nieuwenhuizen van Mim-pi heeft er een eigen stand. Ze schat in dat de helft van de bezoekers Engels is en de andere helft internationaal. Dit beeld wordt bevestigd door het merk Three little trees. Het Australische merk ziet de beurs als springplank naar Europa, net als het Canadese Hatley.

Henri Snoep van Salty Dog en SD Le Chic schetst: “Het is de tweede keer dat we meedoen. De eerste keer noteerden we 50 nieuwe klanten met SD Le Chic. Het klassieke met een modisch tintje slaat hier enorm aan. Zoek je in Engeland iets feestelijks dat is het gelijk heel traditioneel en stijf. Onze collectie heeft precies de juiste draai.

Jurgen van der Sanden van 4FunkyFlavours vindt Bubble erg vroeg in het inkoopseizoen vallen: “Wat me opvalt is de grote spreiding van de kindermodebeurzen dit seizoen. Ciff Kids en CPH Kids zijn heel laat. Londen is wel een fijne beurs. De collectie slaat hier goed aan, in tegenstelling tot Pitti Bimbo New View, waar de nieuwe merken ‘mogen’ staan. We wachte nu net zo lang tot we een stand krijgen in de juiste hal.

Britse markt voor zelfstandigen
Elizabeth Fox, secretaris van de NCWA, National Children’s Wear Association windt er geen doekjes om: “De Britse markt voor kindermode staat onder druk en de zelfstandigen hebben daar het meest last van. De markt wordt overspoeld met uiterst betaalbare kinderkleding. De klant kan niet alleen bij de grote (internationale) highstreetketens als Marks & Spencer, Next, Zara en H&M terecht, maar steeds vaker ook bij de supermarkten die nog goedkoper zijn. Tesco en Sainburys bieden kinderkleding aan tegen de laagste prijzen. Daar moet de zelfstandige niet mee willen concurreren. De zelfstandigen moeten het hebben van de speciale momenten en feesten waarvoor kleding voor kinderen gekocht wordt. De enige voordelen die het kindersegment heeft, is dat kinderen groeien en verslijten. Verder is de verkoop in de cadeausfeer een sterke pijler onder de omzet. De recessie, de financiële crisis en het pessimisme in de hoofden van mensen zijn de bosdoeners. De laatste anderhalf jaar zien we winkelsluitingen die niet gecompenseerd worden door openingen.”

De volgende Bubble vindt plaats op 30 en 31 januari. 

Klik hier voor de trend  ‘Prints met een glimlach’