TOP

Bristol wil in 2020 weer winstgevend zijn, FNG haalt hogere omzet en winst en D66 wil kleurlabel voor duurzame kleding

Vorig jaar sloot Bristol het jaar af met verlies, in 2020 moet het bedrijf weer winst maken aldus de ceo. Verder: FNG sluit 2018 af met een hogere omzet en winst en D66 pleit voor een kleurlabel voor duurzame kleding. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 1 mei 2019.

Bristol wil in 2020 weer winstgevend zijn

Vorig jaar sloot Bristol het jaar af met verlies, in 2020 moet het bedrijf weer winst maken. Dat vertelde ceo Elise Vanaudenhove tijdens het event What’s Going on in (R)etailing?!: “We hopen dit jaar ongeveer break-even te draaien en vanaf 2020 weer winst te maken.” Vanaudenhove weet ook waarom het bedrijf vorig jaar niet winstgevend was: “Bristol heeft zich de afgelopen jaren veel te sterk gefocust op de prijs.” Daarmee werden kwaliteitsaspecten onvoldoende naar buiten gebracht.

Daarnaast heeft de keten er last van dat consumenten de formule voornamelijk kennen van het ‘functionele aanbod’. Vanaudenhove: “Mensen kopen sneeuwlaarzen om op skivakantie te gaan en daarna zijn ze ons weer vergeten.” Er moet volgens haar meer fun in de collectie komen. Klanten hebben volgens de ceo bij Bristol ook de associatie met ‘goedkoop’, waardoor mensen die de formule kennen en tevreden zijn dat niet hardop durven te zeggen. Zo zegt de ceo: “Wij moeten ervoor zorgen dat ze dat wel gaan doen, dan kunnen we Bristol weer sterk op de markt zetten.”

Dit najaar begint Bristol daarom met een loyaliteitsprogramma. Er wordt geen fysieke kaart uitgegeven, alleen een spaarprogramma voor de smartphone.

D66 wil kleurlabel voor duurzame kleding

De D66 pleit voor een keurmerk voor duurzame kleding, zo schrijft het AD. “Als je in een elektronicazaak loopt, kun je direct zien hoe duurzaam een koelkast is aan de groene, oranje of rode kleur op het label. Maar in een kledingwinkel weet je als consument eigenlijk nooit waar je aan toe bent”, aldus Kamerlid Jessica van Eijs (D66). Zij kwam er achter dat informatie op kledinglabels vaak onjuist of misleidend is: “Kledingfabrikanten sjoemelen met labels waarop staat uit welke stoffen een kledingstuk bestaat. Dit is vaak goed voor de portemonnee van de fabrikant maar slecht voor het milieu.”

Gratis online bestellen heeft langste tijd gehad

De afgelopen jaren is gratis verzenden én retourneren de norm geworden. Voor webwinkels geen houdbaar bedrijfsmodel, zo schrijft het Financieele Dagblad. Klanten van Zalando retourneren het meest; ruim 50 procent van de bestellingen gaat terug naar de webwinkel. Webwinkels kunnen er niet omheen: bijna de hele markt bezorgt gratis en niet zonder reden. Steeds meer mensen (40 % in 2018) geven leveringkosten als reden om niet online te bestellen. Zalando zet nu een verandering in gang, in Italië laat het modehuis klanten al betalen voor kleine bestellingen en sinds kort moeten ook de Britten, Ieren en Spanjaarden dat. Volgens deskundigen is vooral de stap van Zalando opmaat tot een omwenteling. Juist dit bedrijf uit Berlijn heeft namelijk de norm gesteld door nooit verzendkosten te rekenen. ‘Als een marktleider als Zalando nu de regels aanpast, volgen anderen mogelijk’, zegt Wijnand Jongen, directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, tegen het FD.

FNG haalt hogere omzet en winst

Kledingconcern FNG heeft 2018 netjes afgesloten. Zowel de omzet als de winst stegen ondanks moeilijke marktomstandigheden. Dat schrijft Retaildetail. De verkopen van de modegroep bedroegen €511,8 miljoen, wat een stijging is van 6,1 procent ten opzichte van 2017. Miss Etam droeg voor 19,4 procent met een omzet van €99,3 miljoen. Brantano was goed voor een aandeel van 29,7 procent (€151,9 miljoen). De nettowinst van FNG Group steeg van €7,3 miljoen naar €11,5 miljoen.

Timberland lanceert collectie met gerecyclede petflessen

Schoenenlabel Timberland lanceert een nieuwe lijn Rebotl. De schoenen in deze lijn bestaan voor 50 procent gerecyclede petflessen. Elk paar is daarmee gemaakt met het equivalent van 6 tot 10 plastic flessen. Timberland gaat in de toekomst meer gebruik maken van dit materiaal. Inmiddels heeft het schoenenlabel bijgedragen aan het recyclen van 310 miljoen plastic flessen. Daarnaast heeft het bedrijf al meer dan 10 miljoen bomen geplant wereldwijd.