TOP

Bridget Maasland lanceert nieuw label

Bridget Maasland lanceert op 14 januari 2014 haar nieuwe kledinglijn Bridget Daily, met trenditems die direct uit voorraad leverbaar zijn. Textilia sprak met Frits Maasland, samen met dochter Bridget en vrouw Elly de drijvende kracht achter het merk.

Waarom een voorraadmerk na B by Bridget en Bridget The Label?

Frits Maasland: “Met B by Bridget gaat het supergoed, maar we signaleren ook een behoefte in de markt. Er wordt een jaar vooruit gewerkt in de mode. Als een collectie eindelijk geleverd wordt, zijn er altijd dingetjes die missen omdat er opeens nieuwe trends opkomen. Maar dicht op de trends zitten is niet alleen voorbehouden aan een Zara, ook wij kunnen dat. Bijvoorbeeld door stoffen in te kopen in plaats van zelf te ontwikkelen. Dat scheelt tijd. Het proces van ontwerp tot leveren duurt vier weken.”

Wat is het verschil verder met B by Bridget?

“De T-shirts van B by Bridget zijn heel uitgewerkt, bijvoorbeeld met borduursels en stenen. Bridget Daily is echt fashion en speelt in op de trends van het moment. Het is itemgericht, maar de collectie vormt toch een geheel. Het moet wel als een verhaal te presenteren zijn in de winkel. We beginnen met 30 artikelen in verschillende kleuren. Iedere vier tot zes weken wordt het aanbod aangevuld met nieuwe items. Als een jurkje het goed doet, brengen we hem later nog eens in een andere kleur. We werken met Bridget Daily met een andere distributeur dan voor B by Bridget, namelijk met Carte Blanche Agencies, die gespecialiseerd is in pronto moda.”

Hoe zijn de eerste reacties?

“Op 14 januari is de lancering in het World Fashion Centre. Dat wordt heel spannend. We hebben 600 uitnodigingen aan retailers de deur uit gedaan. Paulien Huizinga had tijdens de finale van Expeditie Robinson al een jurkje van Bridget Daily aan en daar kwamen meteen aanvragen op binnen. Sowieso heeft Carte Blanche al aanvragen van retailers die het willen inkopen. Maar we gaan wel selectief werken. We zijn bewust iets hoger gepositioneerd dan andere voorraadmerken en richten ons op goede stoffen en een perfecte pasvorm. Alles wordt in Italië geproduceerd.”

Niet bang dat winkeliers geen budget over hebben in het seizoen?

“Er is geen budget meer nodig voor deze manier van werken. Je komt een paar stuks halen en is het op, dan haal je weer nieuwe. Voorraad houden is niet nodig, dat doen wij. Dit is wat retailers nodig hebben. Wij hebben zelf ook ervaring als winkelier en weten hoe het is. Alles op voororder inkopen kost veel geld en de risico’s zijn hoog. De tijd is veranderd en winkels hebben het moeilijker. Wij hopen winkeliers hiermee een stukje te helpen.”

Hoe betrokken is Bridget zelf bij deze lijn?

“Heel betrokken. Ze staat er 100% achter en ze werkt 100% mee. Ze ziet alles voordat het in productie gaat. Zij heeft de beslissende stem, het is toch haar merk en haar naam die er op staat. We hebben partners voor de productie en voor de distributie. Wij houden ons bezig met de collectie en de marketing. We gaan een paar keer per jaar een beeld neerzetten waarin Bridget leading is: stoer, sexy en vrouwelijk. Met Bridget The Label gaat het heel goed. Ik verwacht van Bridget Daily hetzelfde.”