TOP

Bread & Butter toch naar Barcelona in 2015

Er wordt veel geroddeld in de modewereld, maar het gerucht dat Bread & Butter terugkeert naar Barcelona is tóch echt waar. Beursbrein Karl-Heinz Müller maakte dinsdagavond zijn plannen bekend. Ook wordt de modebeurs een week vervroegd. Daarmee opent de beurs de aanval op de Pitti Uomo.

In 2015 keert Bread & Butter van 8 tot en met 10 januari terug op de Fira de Barcelona, waar de beurs vroeger ook werd gehouden. De beurs gaat niet helemaal weg uit Berlijn, want de zomeredities blijven gewoon op Tempelhof. In een persconferentie, een half uur voor de wedstrijd Brazilië – Duitsland, ontvouwde Müller zijn plannen, die op zowel boe-geroep als gejuich konden rekenen.

Geruchten

De afgelopen dagen werden de geruchten dat Bread & Butter zou terugkeren steeds sterker. De Spaanse krant El Pais meldde op 4 juli dat de beursorganisatie Fira met Bread & Butter zou onderhandelen over een terugkeer van de modebeurs naar Barcelona.

‘Geen concrete plannen’

Tegen TextilWirtschaft ontkende Karl-Heinz Müller vorige week nog dat hij weg zou gaan: “Er zijn geen concrete plannen om terug naar Spanje te gaan. Ik heb hier in Berlijn een langdurig huurcontract, ik heb verplichtingen waar ik aan moet voldoen.”

Afwezige burgemeester

Een teken aan de wand was wel dat de Berlijnse burgemeester Klaus Wowereit maandag 7 juli zijn traditionele bezoek op de eerste dag aan de modebeurs afgezegd, zonder opgaaf van reden. Wowereit heeft zich destijds hard gemaakt voor de komst van Bread & Butter. Karl-Heinz Müller kon tegen een zeer gunstig tarief tien jaar lang het oude vliegveld Tempelhof huren. Daar zit hij aan vast tot 2019.

Huurcontract uitdienen

Hoe dit nu opgelost gaat worden is nog niet duidelijk. De landsregering van Berlijn, vergelijkbaar met Provinciale Staten in Nederland, heeft laten weten het contract niet vroegtijdig te willen ontbinden. Dat meldt de krant Der Tagesspiegel. “Het contract moet worden uitgediend”, zegt de woordvoerder van burgemeester Wowereit. Hoe het contract tussen Berlijn en de modebeurs precies in elkaar steekt, weten slechts enkele insiders. Het document is geheim.

Goudkoorts

Toch is de zet geen verrassing. De eindbaas van Bread & Butter zinspeelde al langer op veranderingen. Volgens de Duitse krant Der Tagesspiegel was het Karl-Heinz Müller al langer een doorn in het oog dat er een wildgroei aan beurzen is ontstaan in Berlijn.

Daarover schreef hij eind 2013 al een brief aan branchegenoten. Volgens Müller heerst er een goudkoorts in Berlijn. Het is volgens hem kinderlijk eenvoudig ergens een hal te huren om er een nieuwe ‘beurs’ te organiseren. In 2012 waren er in totaal 15 modebeurzen in Berlijn. “In Berlijn is een moordende concurrentie gaande. We weten allemaal wat het betekent als het aanbod de vraag overtreft”, zei Müller destijds in de open brief.

Een inkoper zegt tegen TextilWirtschaft: “Met de hoeveelheid beurzen in Berlijn is het nu net als in de detailhandel: Er is te veel aanbod – en dus fragmenteren de bezoekersaantallen zich”. Hetzelfde zegt ook Andreas Baumgartner van Marc O’Polo: “Het probleem is dat het allemaal zo verbrokkeld is”.

Aanval op Pitti Uomo

Niet alleen de lokatie van Bread & Butter verandert, ook wordt de beurs een week naar voren gehaald. Daarmee opent Bread & Butter de aanval op de Italiaanse modebeurs Pitti Uomo, die van 13 tot en met 16 januari wordt gehouden.

Het afgelopen jaar kozen steeds meer jeansmerken ervoor om naar de Pitti te gaan, in plaats van Bread & Butter. Scotch & Soda presenteerde er zijn eerste pakkenlijn in Florence en jeansmerken American Vintage en Gaudi Jeans stonden al op de Italiaanse beurs. En ook G-Star stond de afgelopen jaren liever op de Pitti dan op Bread & Butter. Pas deze zomer keerde het Nederlandse merk terug naar Berlijn voor de presentatie van het Raw for the Oceans-project.

Pitti Uomo: niet blij

Raffaello Napoleone, de ceo van de Pitti Uomo, is niet echt content met de zet van Müller. Hij vindt vooral de wijze waarop ‘onelegant’, omdat Müller niet eens de moeite had genomen hem in te lichten. Napoleone moest het net als ieder ander via de persconferentie vernemen.

De Italiaan zegt veel tijd te stoppen in een harmonisatie van de beurzenkalender in Europa. Zo is er overleg geweest met de Londense  mannenmodeweek, en vloog er afgelopen januari een speciaal gecharterd vliegtuig voor journalisten van Londen naar Florence.

Müller: Berlijn is aantrekkingskracht kwijt

Müller sluit ook niet uit dat de beurs ook de zomer in de Spaanse hoofdstad zal plaatsvinden. “Misschien zullen we ook een zomereditie organiseren in Barcelona. Maar Berlijn is zeker een van onze “Grand Slam” steden. Doordat we destijds te lang alleen in Barcelona zijn gebleven, hebben we het contact met de Duitsers, de Zwitsers, de Nederlanders en de Scandinaviërs verloren.”

In enkele interviews die Duitse kranten de afgelopen dagen met Mùller hebben gehad, legt de Duitse beurspionier uit waarom hij weggaat uit Berlijn. Volgens hem heeft Berlijn zijn aantrekkingskracht verloren, ofschoon er meer evenementen dan ooit worden gehouden. Op de vraag of Berlijn niet meer sexy is, zegt hij: “Sexy is mooi, maar het is niet genoeg.”

Terug naar Barcelona

Tussen 2005 en 2008 vond Bread & Butter ook al plaats in Barcelona. In 2009 keerde de beurs definitief terug naar Berlijn. Als vervanger werd in Barcelona de beurs The Brandery gelanceerd. De onderhandelingen zouden vorig jaar al hebben plaatsgevonden, maar de lokale autoriteiten hadden toen al flink geïnvesteerd in de opvolger The Brandery. Barcelona trok dit jaar ook een andere beurs aan, met een editie van Denim by Premiere Vision. Die beurs werd eerder in Parijs georganiseerd.

Reacties

De voorstellen van Müller zijn met scepsis ontvangen, schijft de Duitse website TextilWirtschaft. Voor exposanten is het vooral een kwestie van kosten. De handel wil interessante merken en collecties. “Het aanbod in Barcelona moet dan wel veel beter zijn om de reis daarheen te maken,” zegt een koper.

Azië

Bread & Butter maakt volgend jaar ook zijn entree in Azië. De beurs vindt van 3 tot en met 5 september 2015 plaats in Seoul, Zuid-Korea. “Seoul is heel jong, progressief, hongerig, zelfstandig. Er is straatcultuur en de stad wil ons”, verklaart Karl-Heinz Müller. Merken die interesse hebben in Seoul zijn uitgenodigd om aankomende september in Zuid-Korea te gaan kijken.

“Nu zijn we in de twee beste steden van Europa en we starten in Azië”, aldus Müller “Er mist nog een stad in onze Grand Slam. Het Amerikaanse continent wacht nog op ons.”

Bekijk hier de  trailer voor de nieuwe plannen

 

Over Bread & Butter

In de zomer van 2001 zoeken de Duitse ondernemers Karl-Heinz Müller, Kristyan Geyr en Wolfgang Ahlers een nieuw platform, met ‘cutting-edge’-labels. Het resultaat is Bread & Butter, met 50 merken in een inspirerende, voormalige fabriekshal. Deelnemers van het eerste uur zijn streetwearlabels als Carhartt, Spiewak en Ben Sherman. Er komen 5000 bezoekers.

De volgende edities groeit het aantal exposanten én bezoekers hard, terwijl andere beurzen beide juist zien afkalven. Voor de vierde editie verhuist de beurs naar de oude fabriek van Siemens Kabelwerk in Berlijn. Het aantal exposanten én bezoekers blijft toenemen. Al snel kiezen grote namen als Levi’s en Lee, naast Puma, Adidas en Nike, voor deelname.

In de zomer van 2005 verhuist de beurs naar Barcelona, wat met groot enthousiasme wordt ontvangen. De editie in Berlijn wordt nog drie seizoenen aangehouden, maar hier wordt het rustiger. Barcelona wordt een doorslaand succes. Op het hoogtepunt staan er meer dan 1000 labels en komen er bijna 100.000 bezoekers. Zomer 2009 keert de beurs terug naar Berlijn. Daar groeit de beurs uit tot de huidige vorm.