TOP

Bread & Butter focust op doelgroepen

Modebeurs Bread & Butter breidt uit naar vijf dagen door het toelaten van de consument. De eindgebruiker krijgt twee ‘eigen’ dagen komende zomer. Goed idee?

Op 16 december 2013 onthulde Bread & Butter-directeur Karl-Heinz Müller de details van Bread & Butter’s nieuwe concept. De Berlijnse modebeurs opent in zomer 2014 ook voor consumenten, maar plant hiervoor wel twee aparte dagen in. Ook de pers krijgt een ‘eigen’ dag. De overige twee dagen blijven als vanouds. Behalve Panorama liet geen enkele andere beurs weten haar deuren te openen voor consumenten. Bread & Butter laat zich de kaas echter niet van het brood eten.

Waarom consumenten?

Volgens Müller moeten retailers het nieuwe concept van Bread & Butter omarmen en er hun voordeel mee doen. Door het toelaten van consumenten ziet de uiteindelijke doelgroep van de retailer al het product. En een consument kan niet iets willen kopen als hij nog geen idee heeft dat het bestaat. Exposanten mogen hun producten niet verkopen aan consumenten op de beurs.

Programma

Bread & Butter start komende zomer op 8 juli 2014. Die dag is de beurs geopend voor de pers. Op 9 en 10 juli 2014 zijn alleen inkopers en retailers welkom. De laatste twee dagen – 11 en 12 juli 2014 – opent Bread & Butter mogen ook consumenten komen. Mogelijk voegt Bread & Butter in januari 2015 nog een beursdag aan haar programma toe. Om de twee extra beursdagen in juli 2014 te bekostigen betalen exposanten geen 380 euro maar 400 euro per vierkante meter.

Consumentendagen

De organisatie verwacht zo’n 100.000 consumenten op de beurs te verwelkomen. Al deze consumenten betalen 25 euro per dag. Naast de ‘gewone’ beurs zullen de laatste twee dagen ook mode-,  muziek- en andere speciale evenementen worden georganiseerd. Professionals die geen klant of relatie zijn van de exposerende merken moeten voor de beurs 500 euro entree betalen. Genodigden van exposanten of de organisatie kunnen gratis naar binnen.

Slecht idee

Textilia vroeg verschillende andere modebeurzen, waaronder Modefabriek, Who’s Next en Premium, naar hun deurbeleid voor komend jaar. Geen van de beurzen gaf aan consumenten te gaan toelaten. Een belangrijkere vraag lijkt echter wat de retailer vindt van de uitbreiding van Bread & Butter. Van de lezers van Textilia gaf 60 procent aan het nieuwe deurbeleid van Bread & Butter een slecht idee te vinden. Heb ook jij al gestemd op onze poll op de homepage? 

Update: Ook Berlin Fashion Week gaat consumenten toelaten