TOP

Bread & Butter Berlijn: back to the roots

Positiviteit overheerste op de afgelopen editie van Bread & Butter in Berlijn, van 1 tot en met 3 juli. Merken zetten meer dan ooit in op authenticiteit. De nieuwe locatie (het oude en zeer charmante vliegveld Tempelhof) viel zeer in de smaak bij exposanten en bezoekers, en eigenlijk repte niemand nog met een woord over Barcelona...

Authentiek, back to the roots, vintage; de bezoeker van Bread & Butter werd op vele stands met deze woorden om de oren geslagen. Niemand laat zich afschrikken door de crisis, maar de meeste merken signaleren bij de consument een behoefte aan houvast en betrouwbaarheid en spelen daar op in. Nu is authenticiteit sowieso altijd een dankbaar thema voor jeansmerken aangezien veel merken een lange geschiedenis hebben (denk aan Levi’s, Lee en Wrangler), maar ook een merk als Ralph Lauren presenteerde voor het eerst op Bread & Butter de nieuwe collectie waarvoor het Amerikaanse verleden flink werd uitgebuit.

In het algehele modebeeld op de beurs was authenticiteit dan ook duidelijk zichtbaar, wat tot uiting kwam in vintage jeans met gaten, verwassen gekleurde denim, ruithemden en afgewassen kleuren. Ook de boyfriend look was massaal opgepakt door merken, met boyfriend jeans, stoere shirts en oversized blazers voor vrouwen.

Veel interesse was er voor het nieuwe vrouwenmodelabel Maison Scotch van Scotch & Soda, dat op de beurs groots gelanceerd werd. In de collectie veel ruitblouses, landelijke jurkjes en verwassen shirts, in hetzelfde sfeertje als mannenlijn Scotch & Soda. Het Deense Blend presenteerde zijn nieuwe concept: volwassener en meer jeansrelated dan voorheen, met een afgewassen, landelijke look.

De totale bezoekerscijfers van Bread & Butter zijn nog niet bekend, maar op de eerste dag kwamen er 25.000 bezoekers, waarvan eenderde uit Duitsland. De volgende Bread & Butter is van 20 tot en met 22 januari 2010.

 

Lees binnenkort meer nieuwe jeanstrends én bekijk filmpjes van Bread & Butter voor zomer 2010 op https://www.textilia.nl/!