TOP

Brancheorganisatie Inretail start petitie voor heropening winkels

Inretail is een petitie gestart voor heropening van de winkels. Shoppen op afspraak alleen is niet genoeg, vindt de brancheorganisatie, zeker niet in de huidige vorm. “Het systeem kan slimmer.”

Na de rechtszaak die aanstaande maandag plaatsvindt, is Inretail ook een petitie gestart om het kabinet verder onder druk te zetten voor heropening van de winkels. De brancheorganisatie wil meer dan honderdduizend handtekeningen verzamelen en daarmee zijn boodschap kracht bijzetten: winkels kunnen veilig open. Volgens Inretail missen de 56.000 zaken die de deuren momenteel dicht moeten houden, wekelijks in totaal 700 miljoen euro aan verkopen. “Alleen door echte omzet te realiseren, kunnen ze overleven”, stelt de non-foodvertegenwoordiger in een persbericht. De petitie, die te vinden is op retailmoetopen.petities.nl, is al meer dan vijfenhalfduizend keer ondertekend.

‘Shoppen op afspraak kan slimmer’

Het toestaan van kopen op afspraak sinds 3 maart is een begin, maar dat systeem kan volgens algemeen directeur Jan Meerman slimmer. “Door de beperking van twee personen per verdieping hebben we maar een beperkte groep blij kunnen maken. Als we overstappen op het systeem van een maximum aantal klanten gerelateerd aan het oppervlak van de winkel, wordt er veel meer mogelijk – en op een veilige manier. Bovendien helpt het ondernemers om een realistischer omzet te behalen.” De regels rondom winkelen op afspraak werken redelijk voor kleine retailers waar persoonlijk advies centraal staat, ziet Meerman, maar knellen voor grote winkels: zowel de beperking van twee klanten per verdieping als het maximum van twaalf klanten per uur. “Daardoor zijn de kosten om te openen groter dan de opbrengsten.”

Belang van winkels

Met de petitie hoopt Inretail ook het belang van winkels extra onder de aandacht te brengen. Om een ‘kaalslag’ in de winkelstraten te voorkomen, maar ook omdat (lokale) retailers een belangrijke bijdrage leveren aan het culturele- en verenigingsleven in hun stad of dorp. “Via sponsoring en bijdragen in natura wordt in belangrijke mate op ondernemerssteun gerekend. Uit onderzoek bleek eerder dat de maatschappelijke bijdragen van bedrijven tot 100 medewerkers een economische waarde van ruim een miljard euro vertegenwoordigen.”

Credit beeld: Schoenvisie