TOP

Bol.com: ‘Samenwerking is de snelste route naar succes’ [interview]

Online retailer bol.com heeft het assortiment uitgebreid met baby- en kindermode. Textilia belde met Michel Schaeffer, marketingdirecteur bij Bol.com: "Ik sluit niet uit dat we in de toekomst meer nieuwe productgroepen gaan introduceren."

Wat maakt kinderkleding zo interessant voor jullie?

“Er is nog veel te winnen in deze markt. Op dit moment winkelen zo’n 4,5 miljoen Nederlandse en Belgische consumenten bij bol.com. Veel van hen hebben kinderen, zijn druk en shoppen steeds vaker online en dit wordt in de toekomst alleen maar meer. Daarbij groeit onze babywinkel ook in populariteit en konden we uit de zoekresultaten afleiden dat er opvallend vaak naar kinderkleding werd gezocht. ”

Waarom zijn jullie twee jaar geleden bij de start van de kinderafdeling niet direct met kleding begonnen?

“We wilden in eerste instantie de baby- en peuterafdeling goed introduceren. Bij de verkoop van kleding komt een hele andere dynamiek kijken. Zo krijgen we nu voor het eerst te maken met maat- en kleurselectie. Maar ook andere processen, zoals bijvoorbeeld de retouren, moesten we bekijken. Al met al zijn we zo’n 9 maanden bezig geweest met de voorbereidingen.”

Het aanbod stopt bij maat 116. Wordt dit nog aangevuld met grotere maten?

“We kiezen voor deze grens omdat de kledingcollecties onderdeel zijn van de baby- en peutershop. We blijven ons ontwikkelen en wij volgen de consument. Als er veel vraag naar grotere maten is, zullen we dit met interesse bekijken.” 

Is volwassen mode ook een optie?

“Ik sluit niet uit dat we in de toekomst meer nieuwe productgroepen gaan introduceren. Gemiddeld starten we elke 3,4 maanden met nieuwe productcategorieën. Maar we concentreren ons nu eerst op baby- en peuterkleding.”

Bol.com werkt samen met partners, waaronder Brandkids.nl, Kinderoutlet.com en Prematuur.nl. Waarom?

“Als je niet kunt delen, kun je je ook niet vermenigvuldigen. Samenwerking is de snelste route naar succes. Sinds 2011 verkopen al ruim 7.000 kleine en grote winkeliers – met en zonder webwinkel – via bol.com. Consumenten worden steeds veeleisender. Qua aanbod, maar ook in service en (gratis) garanties. Als kleine aanbieder kun je vaak niet aan die eisen voldoen, terwijl grotere aanbieders, zoals wij, het specialisme missen. Door samen te werken doet iedereen waar hij goed in is.”

Wat houdt de samenwerking concreet in?
“Iedereen die een professionele kinderkledingwinkel heeft, kan via bol.com zijn assortiment aanbieden. Dit betekent voor hen in één keer landelijk bereik, voor ons een breder en veelzijdiger aanbod. Alles is op basis van ‘no cure, no pay’, wordt er niets verkocht, dan zijn er geen kosten aan verbonden. We hanteren per verkocht item een succesfee van tussen de 13 en 15%. Dit is inclusief de betalingsafhandeling.”

De online kindermodemarkt is enorm. Wat zijn jullie verwachtingen?

“Het is moeilijk te voorspellen, maar ik ga er vanuit dat er meer partners zullen volgen. We hebben in ieder geval al de goede ervaringen met andere concepten. Zoals de opening van de Sieraden & Horloges-winkel, waarbij we een samenwerking zijn aangegaan met juweliersketen Lucardi. Dit heeft geresulteerd in een extra omzet die gelijk stond aan twee fysieke winkels en aanvullend was op de omzet van hun eigen (web)winkels. Deze samenwerking toont aan dat je het fysieke kanaal goed kunt combineren met het online kanaal en zelfs de totale markt kunt laten groeien.”