TOP

Bol.com grootste webshop van Nederland, Sonia Rykiel maakt comeback en Denim Deal ondertekend

Bol.com was vorig jaar de grootste webshop van Nederland blijkt uit de Twinkle100. Ruim een jaar na het faillissement maakt het Franse modehuis Sonia Rykiel een comeback. En dertig partijen uit de denimbranche zetten hun handtekening onder de Denim Deal om zoveel mogelijk gerecycled textiel in nieuwe denim kleding te verwerken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 29 oktober.

Bol.com grootste webshop van Nederland

Bol.com, dat steeds meer mode verkoopt, was vorig jaar de grootste webshop van Nederland met een omzet van €2,17 miljard. Dat blijkt uit de jaarlijkse Twinkle100 die op woensdag 28 oktober werd gepresenteerd tijdens de eerste Dutch E-commerce Week. De top 5 is in 2019 onveranderd gebleven ten opzichte van 2018 en bestaat uit Bol.com, Coolblue, Albert Heijn, Zalando en Wehkamp. De ranking is gemaakt op basis van de online verkopen in Nederland in 2019 (exclusief btw en retourzendingen en inclusief platformverkopen). Mode- en schoenenretailers zijn goed vertegenwoordigd in de lijst. De grootste zijn Zalando (€670 miljoen), Wehkamp (€490 miljoen), Amazon (€400 miljoen), About You (€280 miljoen), De Bijenkorf (€250 miljoen) en H&M (€ 250 miljoen).

Maison Sonia Rykiel maakt comeback

Nadat in de zomer van 2019 het doek viel voor het Franse modehuis Sonia Rykiel is het merk nu terug met een webshop. Die ging op 27 oktober online. In mei maakte het luxemerk al een comeback op social media. Achter de herlancering zitten Eric en Michael Dayan, medeoprichters van e-commercebedrijf Showroomprivé, die uit het faillissement de merknaam, archieven en voorraden van Sonia Rykiel kochten. In eerste instantie ligt de focus op de webshop, maar in de toekomst moeten er ook fysieke winkels volgen, meldt Retaildetail. In de webshop ligt de nadruk op de iconische stukken van het modehuis, zoals de gestreepte truien en de kleurrijke tassen. Het nieuwe Maison Sonia Rykiel stelt digitaal en innovatie centraal in zijn strategie. Zo maak je een virtuele tour op de website en kan die de taal, btw-tarief, verzendkosten en valuta automatisch aan meer dan honderd landen aanpassen. Het modehuis werd 53 jaar geleden opgericht door Sonia Rykiel, die in 2016 overleed. Het bedrijf werd in 2012 overgenomen door het Chinese First Heritage Brands, maar ondanks investeringen daalde de omzet in de jaren daarna.  

Denim Deal ondertekend

Vanochtend werd in de Denim City Amsterdam de Denim Deal ondertekend tijdens een ‘Official Signing Event’. Hier werd symbolisch de internationale samenwerking op weg naar circulariteit in de denim industrie een kickstart gegeven. Meer dan dertig partijen uit de denimketen zetten hun handtekening: van inzamelaars, sorteerders, snijders, spinners, weverijen, productiebedrijven en denimmerken en -retailers. De Denim Deal is een initiatief van de Denim industrie, dat wordt ondersteund door het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Innovatie om van post-consumer recycling van textiel de nieuwe norm te maken in de denim industrie. James Veenhoff, oa oprichter Van House of Denim, nam het initiatief en bracht partijen bij elkaar. Alle schakels in de textielketen gaan samen de uitdaging aan om het mogelijk te maken dat zoveel mogelijk gerecycled textiel in nieuwe denim kleding wordt verwerkt.

Nieuwe app steunt lokale ondernemer

Sinds dinsdag 27 oktober is de in de gemeente Noordwijk de nieuwe gratis app When-o-where actief. Hier kunnen lokale winkeliers en andere ondernemers (bijvoorbeeld uit de horeca) hun last minute-aanbiedingen voor consumenten delen. Dat schrijft Denoordwijker.nl. De nieuwe app is ontwikkeld door de twee Noordwijkers Jasper van Tintelen en Gert Jan Parlevliet. De doelstelling is om de consument te laten profiteren en tegelijkertijd de lokale ondernemers juist nu in deze moeilijke tijd, te ondersteunen. Ondernemers kunnen voor een laag tarief in een afgebakend tijdsblok hun dagelijkse aanbod of juiste speciale aanbiedingen op de app zichtbaar maken. De mobiele telefoon loodst de gebruiker bovendien zo nodig via de plattegrond van Noordwijk naar de plek waar het aanbod geldig is. De app richt zich in eerste instantie op Noordwijk, maar de initiatiefnemers van de start-up zien kansen om hem over Nederland uit te rollen.

Gucci populairste merk

Gucci is momenteel het hotste merk ter wereld. Dat blijkt uit de laatste uitgave van The Lyst Index van modezoekmachine Lyst, de kwartaalrapportage waarin de hotste merken en artikelen in de mode worden gerangschikt. Gucci heeft met een stijging van twee plaatsen in het derde kwartaal van 2020 de eerste plaats teruggewonnen, voor het eerst sinds het tweede kwartaal van 2019. De livestream van de presentatie van de Epilogue-collectie in juli was met 35 miljoen viewers een van de best bekeken digitale evenementen van het merk ooit. Na de debuutcollectie van co-creatief directeur Raf Simons voor Prada steeg het merk één plaats en is daarmee het vierde hotste merk. Dit is de hoogste positie die het merk ooit heeft ingenomen sinds de start van The Lyst Index.

De top 5 van populairste merken in het derde kwartaal van 2020 ziet er zo uit:

  1. Gucci
  2. Off-White
  3. Nike
  4. Prada
  5. Balenciaga