TOP

Blog van de hoofdredactie: Berlijnse beurzen #1

Textilia's hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp is voor het eerst op de Berlijnse beurzen. Op Textilia.nl doet ze verslag van haar belevenissen. "Beursbezoek is 24/7 werken, weet ik nu."

De eerste keer naar de beurzen in Berlijn, een van de vele leuke onderdelen van werkzaam zijn in de modebranche, heb ik me laten vertellen door mijn collega’s. Al dagen van tevoren spraken we over wie te bezoeken, hoe druk het op de beurzen zou zijn en wie we zouden zien. Dé plek op inspiratie op te doen voor het komende seizoen, om klanten, adverteerders, lezers en nieuwe gezichten te ontmoeten in een branche die meer dan ooit aan het veranderen is.

Terwijl ik dit schrijf, zit ik naast een barretje met koffie en broodjes, midden in de ‘Best of Modern Looks’ hal van modebeurs Panorama. De beurs beleeft zijn première. De eerste editie kon afgelopen zomer niet doorgaan, omdat de locatie, het nieuwe Berlin Expocenter Airport, nog niet was opgeleverd.

Nu wel, en ik zit dan ook in een prachtige verlichte grote, hal, waar stevige house zachtjes door de boxen klinkt, en de stands van de merken keurig in een eenduidige styling (wit, witter, witst) zijn opgesteld. De ruimte is clean en fris. De paden zijn breed en de stands zijn gevuld met bezoekers. Vooral dat laatste is opvallend, de beurs is zo’n 1,5 uur reizen vanaf de stad, dat zoveel mensen de reis waard vonden, geeft de populariteit van de beurs wat mij betreft weer.

Gisteren stond Bread & Butter op het programma. Honderden merken hebben zich komende dagen verzameld in het oude vliegveld Berlin-Tempelhof. Ik sprak er met Rob Schalker, de inspirerende eigenaar van A Fish Named Fred, die muziek liet maken, een videoclip opnam voor zijn merk, een cd uitbracht en nu een gitaar verloot onder zijn ‘likers’. Iemand om in de gaten te houden.

Ik schudde tientallen handen, deelde visitekaartjes uit en begaf me in de avond met jeansredacteur Rosita naar de show van G-Star Raw, die in een oude kerk plaatshad. De collectie zag er eenduidig en krachtig uit. De nieuwe G-Star Raw-icon, Michael Madsen, droeg een van zijn favoriete gedichten voor en liet daarna een angstaanjagend ‘raw’ gebrul horen. ‘Weirde repetities’ vertrouwde een van de medewerkers van G-Star ons toe. ‘Bijna eng, om constant dat gebrul van Michael te horen.’ En dan had hij, naast een bezeten blik in zijn ogen, ook nog een serie messen op zijn rug gebonden. Goed geacteerd.

Beursbezoek is 24/7 werken, weet ik nu. ‘s Nachts zijn we met het team uitgenodigd naar hét feest van de beursweek: de party van G-Star in Kater Holzig, een festivalterreinachtige locatie waar Amsterdams kraakterrein Ruigoord meets après-ski. Dj’s, duizenden mensen uit de mode-industrie, grote olietonnen met vuur, cocktails en wienerwurst.

Als we tegen middernacht vertrekken staat er nog altijd een lange rij van mensen die proberen het feestterrein op te komen. Maar wij hebben vroeg dag. Panorama, Show & Order, Capsule, Bestseller staan op het programma. Donderdag meer!

Groeten,

Sanne Groot Koerkamp