TOP

Björn Borg sluit winkels in Nederland na surseance

De distributeur van Björn Borg in Nederland heeft uitstel van betaling aangevraagd voor de retailtak van het ondermodemerk. Als gevolg daarvan zal een groot aantal winkels worden gesloten.

Dutch Brand Management bv (DBM), de licentiehouder van Björn Borg in Nederland, heeft uitstel van betaling aangevraagd voor de bv waar de retailactiviteiten in zijn ondergebracht, het bedrijf DBM Retail bv. De groothandelsactiviteiten en de webshop zitten in een andere bv en blijven buiten schot.

“De laatste drie jaar liep het aantal bezoekers in onze winkels met zo’n 20 à 25 procent terug. We hebben steeds geprobeerd de organisatie daarop aan te passen maar op een gegeven moment hou je dat gewoon niet meer vol”, zegt René de Bruin, directeur van DBM bv.

Sluiting winkels
Als gevolg van het uitstel zal een groot aantal winkels hun deuren sluiten. Van de 24 winkels gaan er waarschijnlijk zestien a zeventien dicht. DBM bv zal de komende maanden tussen de 50 en 75 werknemers ontslaan. Voornamelijk oproepkrachten zullen moeten vertrekken. Over twee weken hoopt De Bruin meer duidelijkheid te geven. 

Investeringen niet voldoende
In 2011 werd DBM eigenaar van alle Björn Borg-winkels in Nederland en in 2012 werd er nog een nieuw winkelconcept gelanceerd.  “Wij hebben veel geïnvesteerd om onze winkels gezond te krijgen, dit is helaas niet voldoende gebleken. De wholesale-activiteiten zijn echter winstgevend en het merk heeft een sterke positie in het land, ook al kampt de Nederlandse economie met problemen’’, aldus René de Bruin. De herstructurering zal naar verwachting afgerond zijn voor het einde van 2013.

Focus op e-commerce en wholesale
René de Bruin laat in een persbericht weten: ‘’Wij gaan ons nog meer richten op de samenwerking met onze wholesale klanten. Verder gaan wij de investeringen in e-commerce opvoeren waarmee online nog meer een focus wordt voor Björn Borg. Het is altijd spijtig een dergelijk besluit te moeten nemen, zeker omdat het gepaard gaat met het ontslag van medewerkers die zich voor de volle 100 procent voor het merk hebben ingezet.’’

Internationale omzet
Björn Borg International schat dat een herstructurering van het retailnetwerk in Nederland de jaarlijkse omzet zal verminderen met ongeveer drie procent gebaseerd in vergelijking met vorig jaar. Gemiste omzet door de gesloten winkels, zal worden opgelost met andere kanalen, waaronder e-commerce.