TOP

Björn Borg showt nieuwe sportcollectie

Woensdag 22 januari vond de Björn Borg Fashionshow plaats in de Kasbank in Amsterdam. Nog voordat de Amsterdam Fashion Week van start is gegaan showde het Zweedse merk al hun nieuwe collectie. Daarbij lieten ze zien welke nieuwe kant ze op gaan. Textilia was daar bij.

Volgens Arthur van Rongen, marketing- en communicatiemanager van Björn Borg in Nederland, is de nieuwe lijn een zogenaamde gamechanger. “Björn Borg gaat een nieuwe weg in, de hoogte in. We gaan voor echte kwaliteit en daarnaast is de nieuwe collectie chiquer dan voorheen.”

Loose boxer
Waar het merk altijd bekend stond om de strakke boxers met hippe printjes presenteert Björn Borg nu de loose boxer. Een wat losser zittende boxershort in allerlei unikleuren. Ook bij de dames gaat het merk een andere kant op. “Met alleen printjes red je het niet”, vertelt Van Rongen. “Daarom hebben we ervoor gekozen om bij de nieuwe vrouwencollectie met kant te gaan werken.”

Kleuren en prints
Toch worden de printjes niet in de steek gelaten. In de nieuwe sportcollectie is er weer volop gebruik gemaakt van kleuren, en gedurfde prints. Zoals bijvoorbeeld de ‘technology’ all over print. In de kleurkaart vallen vooral de kleuren blauw en roze erg op.

Performance producten
Managing Director Europe Sander van Gelder: “Björn Borg is voor echte performance producten gegaan. De lijnen die verwerkt zijn in de shirtjes hebben dan ook een functionele waarde, zij zorgen ervoor dat het zweet afgevoerd wordt. Er zit ook een jas in de collectie waarvan je de mouwen kunt afritsen. Zo kun je hem bijvoorbeeld dragen als bodywarmer tijdens het joggen.”

Toekomst
Ondanks dat 2013 geen topjaar was voor Björn Borg, ze sloten meer dan vijftien winkels, heeft het lingerie- en sportmerk nog bijna 16% marktaandeel van de Nederlandse ondergoedmarkt in handen. Dat blijkt uit cijfers van GfK die vrijdag 17 januari bekend zijn gemaakt.

Voor de toekomst wil het bedrijf zich heel erg online focussen, vertelt general sales manager Joyce Looman. “In 2013 is onze eigen retail gekrompen maar dat maakt wel meer ruimte voor de wholesale. We willen ons B2B-platform verder ontwikkelen en ons meer focussen op online, met name op social media.”

DA! campagne
Met de focus op social media wordt onder andere de DA!-campagne bedoelt. Een paginagrote advertentie in de Moscow Times waarin het merk homorechten support. Zo’n actie levert een grote hoeveelheid aandacht op in de social media in plaats van alleen maar een grote dure campagne voor een half jaar, aldus Van Rongen.

Technische informatie

De nieuwe collectie van Björn Borg herfst/winter 2014 wordt op dit moment verkocht en zal rond 15 juli worden uitgeleverd. De sportcollectie wordt voornamelijk verkocht aan sportzaken en warenhuizen.

Hieronder een aantal beelden van de modeshow. Bron: Catwalk Photos 

Bjornborg1 De technology all over print

Bjornborg2 Deze neongekleurde lijnen voeren het zweet af.

bjornborg3  De loose boxer.

bjornborg4 De nieuwe lingerie van kant.

bjornborg5