TOP

Björn Borg gaat strijd aan met namaakproducten

Björn Borg is een samenwerking aangegaan met een advocatenkantoor om in de Benelux handel in namaakproducten van het merk tegen te gaan.

Björn Borg heeft een zerotolerancebeleid ingevoerd waarmee ze zowel online- als straatverkoop tegen gaan. Dat meldt het ondergoedlabel in een persbericht.

Onlangs werd bekend dat enorme hoeveelheden namaakproducten van Björn Borg via handelaren in Europa terecht kwamen. Een deel hiervan kwam terecht bij een Nederlandse drogisterijketen. Deze zaak leidde tot het in beslag nemen van 150.000 stuks ondergoed. De overtreder werd veroordeeld tot vergoeding van de geleden schade aan Björn Borg en het terugbetalen van de winst die gemaakt was met de nepproducten.

Verplichte controle

“We zijn blij dat ons harde werk zich uitbetaalt en zijn enorm tevreden dat de rechtbanken het principe handhaven dat iemand die handelt in merkproducten verplicht is deze te controleren op echtheid. Voor consumenten geldt echter nog steeds dat ze er alleen zeker van kunnen zijn echte producten te kopen als ze deze aanschaffen in Björn Borg-winkels of bij officiële verkooppunten,” aldus Victoria Swedjemark, algemeen juridisch adviseur en hoofd Intellectual Property-bescherming bij Björn Borg.

 

Risico’s

Wereldwijd is de handel in nepproducten een groot probleem. Zo’n elf procent van alle in Europa verkochte kleding is namaak. Imitatieproducten brengen veel risico’s met zich mee voor zowel veiligheid als criminaliteit. Namaak kan voor een veiligheidsrisico zorgen omdat veel kleding in zogenaamde sweatshops (fabrieken met zeer slechte arbeidsomstandigheden) wordt geproduceerd. Daarnaast kan een kledingstuk gevaarlijke chemische stoffen bevatten. Onder andere Interpol heeft overtuigend bewijs dat er een link bestaat tussen de smokkel van illegale goederen en grensoverschrijdende georganiseerde misdaad. Voor criminele organisaties is vooral de winst aan namaakproducten erg aantrekkelijk.

Björn Borg is al langer bezig met de strijd tegen namaakproducten. Hoe ze dat in 2010 aanpakten lees je hier