TOP

Binnenkijken: modeconcept Teym opent pop-up store [foto’s]

Teym is een bijzonder modeconcept: elk jaar wordt de collectie met één item uitgebreid. Nu is er ter ere van het tweede item een pop-up store geopend. Textilia was bij de opening en sprak oprichter Maxime Cartens (26).

Het Amsterdamse modelabel Teym van Maxime Cartens heeft op donderdag 3 november een pop-up store geopend aan de Haarlemmerstraat 70 in Amsterdam. De opening werd feestelijk gevierd met een borrel. In de winkel zijn de eerste twee stukken te vinden uit de ‘impeccable wardrobe’; een parka en nu dan ook The Bag, een leren laptoptas voor zowel mannen als vrouwen. Tijdens de opening spraken we met Cartens over de winkel, het idee achter Teym en de plannen voor de toekomst.

‘Geweldig’

Dat ze nu een eigen pop-up store heeft voor een maand, vindt ze geweldig, zegt de 26-jarige Cartens tijdens de opening. “Toen deze ruimte van ongeveer 30 vierkante meter vrijkwam, twijfelde ik geen moment. Het is voor mij zo’n ontzettend goede manier om uit te proberen of het merk aanslaat bij de consument.” Er was al een eigen showroom aan de Nieuwezijds Voorburgwal, waar ze klanten ontving en sinds vorig jaar wordt het modemerk ook verkocht bij het warenhuis de Bijenkorf.

5 Popup

3 Popup

Cartens is in 2012 afgestudeerd aan de modeacademie in Arnhem. Na haar studie is ze direct aan de slag gegaan bij Karl Lagerfeld in Amsterdam. Twee jaar geleden kwam ze op het idee om een eigen modelabel op te starten. Dat werd Teym.

Elk jaar een nieuw item

“Het idee is om ieder jaar een item aan de collectie toe te voegen”, vertelt ze. “Uiteindelijk krijg je dan een impeccable wardrobe die bestaat uit 15 à 20 stuks als een jas, een pak, een tas en mooie laarzen. Teym is een modemerk met een boodschap: kleding moet niet weggegooid worden na een jaar, het moet van goede kwaliteit zijn waar je een tijd mee vooruit kunt.” Het doel van Teym is een collectie klassiekers te ontwerpen, die samen een onberispelijke outfit vormen, of zoals Cartens het noemt: een impeccable wardrobe.

De Parka

Vorig jaar september presenteerde Teym een ‘perfecte tijdloze’ parka. “Het idee van de parka is ontstaan omdat ik zelf altijd opzoek was naar een goede waterafstotende jas van wat chiquere en luxere stof die tegelijkertijd op een ethische manier geproduceerd was”, vertelt Cartens. “Het is een simplistisch ontwerp van hoge kwaliteit. De jassen worden geproduceerd in een fabriek in Litouwen en gemaakt van stoffen uit Italië.”

1Campaign 162Campaign 16

Volgende item

Cartens is op dit moment alweer bezig met het item voor komend jaar. “Helaas kan ik hier nog niet zoveel over zeggen. Het ligt uiteindelijk aan allerlei factoren die meespelen om het idee en ontwerp te laten slagen”, zegt ze. “Maar ik wil heel graag een 2-delig pak op de markt brengen. Chique, casual en draagbaar. Een goede trui en mooie laarzen staan ook hoog op het verlanglijstje, dus dat wordt nog wat lastig”, lacht ze.

Live fabriekscontrole

In de pop-up store hangen twee beeldschermen waarop zowel de fabriek in Litouwen als in Italië te zien is. Het geeft een beeld van de dagelijkse bezigheden van de werknemers in de fabriek. Eerlijke productie staat bij het merk namelijk voorop.

Cartens is zelf ook in beide fabrieken geweest. “Zolang je het zelf niet gezien hebt, weet je niet 100 procent zeker of iets ook daadwerkelijk zo is. Ze kunnen het wel zeggen, maar het hoeft niet waar te zijn. Via de beeldschermen kunnen we ze als het ware toch een beetje ‘controleren’.”

‘Keihard knallen’

Cartens runt het label en de tijdelijke pop-up store, die tot eind november zeven dagen per week geopend is, in haar eentje. “Erg uitdagend wel. De ene dag sta ik in de winkel te schilderen en de andere dag ben ik aan het ontwerpen. Het is heel divers, maar dit maakt het ook wel weer leuk. Je bent op die manier constant bezig met nieuwe dingen. Het is gewoon keihard knallen.”

Toekomstplannen

Een maand de tijd heeft Cartens om te kijken of haar collectie aanslaat bij het grote publiek. “Als het goed loopt ben ik van plan om meerdere pop-ups te openen in verschillende steden waaronder Berlijn. Uiteindelijk zou ik ook graag een eigen vaste fysieke winkel willen openen, maar tot die tijd ga ik experimenteren en uitzoeken wat voor mij het beste werkt.”

Waar staat Teym voor?

Teym is een unisex merk en ontwerpt producten die naar eigen zeggen geboren zijn uit noodzaak. Het merk stelt drie belangrijke eisen: simplistisch design, hoge kwaliteit en eerlijke productie.

“Trends komen en gaan maar stijl blijft voor eeuwig”, schrijft het modemerk op de website. “Wij bieden producten aan die seizoen na seizoen gebruikt kunnen worden en verder reiken dan het huidige ‘nu’-denken. Door dingen eenvoudig te houden en onnodige details van ontwerpen af te halen, creëren we tijdloze go-to stukken. Hiermee hopen we andere merken te inspireren om ons te vergezellen.”

Collectie

De tas is verkrijgbaar voor zowel mannen als vrouwen en bestaat uit twee modellen: als rugzak en schoudertas en is beschikbaar in drie kleuren. De tas is te koop voor 320 euro.

4 Popup

TEYM_Campaign_1_S

De parka is beschikbaar in vijf verschillende kleuren (lang model), één kleur voor het korte model en kost 380 euro.

 

Teym
Nieuwezijds Voorburgwal 256-1
1012 RS
Amsterdam