TOP

Binnenkijken: de 8 meest innovatieve features in Perry’s vernieuwde vlaggenschip

Zaterdag 3 december heropende Perry na een intensieve verbouwing de flagshipstore in de Kalverstraat in Amsterdam. De sportmodeformule presenteert in deze winkel een aantal opvallende nieuwe aspecten. Van de digitale voetscans tot bijzondere samenwerkingen: Textilia zet de opmerkelijkste aandachtspunten op een rij.

De heropening van de Perry-vestiging is het grootste project ooit in de 150 jaar dat de retailer bestaat. Het resultaat is een multibrand sportmodezaak die voldoet aan de wensen van de consument van nu. Met een aantal opvallende vernieuwingen die meer beleving op de winkelvloer moeten brengen zoals:

#1 Urban green/digital wall

Twintig jaar na de introductie van de bekende watervallen en klimmuren op de winkelvloer komt Perry met een moderne versie in de vorm van een urban green & digital wall. Een imposante 80m2 grote beplantte wand – van het plafond tot de vloer – met daarin digitale schermen, met daarop beelden van diverse sporten, verwerkt. 

#2 Indeling op gender

Voor moderetailers is een indeling op gender heel gebruikelijk, maar voor sportzaken is dit een vrij nieuw fenomeen. En volgens Perry heeft dit de toekomst in de sportmoderetail, ten faveure van de meer traditionele indeling op productgroep. In de vernieuwde zaak beland je bij binnenkomst in de ‘women’s zone’ met daarin aandacht voor running, training en lifestyle. De tweede etage is voor mannen met voetbal-, running-, training-, en lifestyleproducten. De derde etage is gewijd aan outdoor- en reisitems. Elke afdeling wordt bemand door speciaal getrainde medewerkers.

#3 Inspelen op een gezonde lifestyle

Met de actuele athleisure-ontwikkelingen in gedachte, is aandacht voor een gezonde levensstijl – in de breedste zin van het woord – ontzettend belangrijk. Perry geeft invulling aan dit aspect door op verschillende plaatsen in de winkel boeken over sporten, voeding en reizen te presenteren. Blikvanger is de ‘Perry Fit Guide’ die de keten samen met Stadswild Gym Amsterdam en Edwin Sander Food Creativ ontwikkelde. Met deze gids, die je bij een aankoop krijgt, kunnen klanten aan de slag met workouts, gezonde voeding en lifestyle-adviezen.

#4 3D voetscans

De zoektocht naar goede (sport)schoenen is voor sommige mensen een ware uitdaging. Daarom kunnen klanten vanaf nu bij Perry 3D voetscans laten maken, waarbij de voet optimaal geanalyseerd wordt. Met deze informatie wordt klanten passende hardloopschoenen aangemeten.

#5 Big Brother is watching you

Als nietsvermoedende shopper merk je er niets van, maar achter de schermen is Perry er veel aan gelegen om informatie van de winkelbezoekers te verzamelen. Op deze manier streeft de onderneming naar een nog betere shopervaring en service. Er wordt samengewerkt met onderzoeksbureaus als Q&A en CityTraffic en merken als Nike om een goed profiel van de consumenten te krijgen. Hoeveel mensen lopen langs of in deze vestiging? zijn dit mannen of vrouwen? Welk traject leggen zij af op de winkelvloer? De winkel is uitgerust met 12 meetpunten. Het bedrijf werkt ondertussen hard aan de volgende stap: eyetraffic, het meten naar welke producten klanten kijken. In ieder geval verwacht de retailer meer aanloop door de nieuwe tweede ingang in een steeg, vlakbij een nieuwe metrohalte.              

#6 Transparantie

Een van de belangrijkste uiterlijke veranderingen is dat het pand helemaal van glas is, waardoor je vanaf de winkelstraat naar binnen kan kijken. Een vernieuwde, eveneens transparantere winkel van zusterformule Aktiesport vormde een goede testcase. Deze zaak kon door de verbeterde doorkijk maar liefst 40 tot 50% meer omzet boeken. Ook in de Perry vestiging zelf zorgt een nieuwe glazen koepel voor meer licht.

#7 Lokale invalshoek

Uit onderzoek bleek dat in de Perry-vestiging in de Kalverstraat 60% van de bezoekers niet uit Amsterdam – en grotendeels niet uit Nederland – afkomstig is. Vrij logisch voor zo’n toeristisch gebied. Perry speelt hierop in door de aandacht te vestigen op de Amsterdamse roots – in 1866 startte de retailer in de Kalverstraat. Aan de buitenkant- en binnenzijde van de winkel zijn ter decoratie de bekende Amsterdamse kruizen aangebracht, Ajax heeft een eigen sectie en ook de inkoop zoekt naar ‘Amsterdamse’ collecties. 

#8 Bijzondere samenwerkingen en events

In het openingsweekend was er in de winkel een pop-up ‘braidbar’, waar je je haar kon laten vlechten door medewerkers van Föhnkamer in Amsterdam Zuid. En in de afgelopen weken reed de knalrode Perry Fit Truck door Amsterdam tijdens verschillende events onder de noemer ‘Keep Moving Tour’. Zo organiseerde de formule in samenwerking met diverse merken en met Stadswild Gym Amsterdam trainingsevenementen waarbij onder meer nieuwe producten getest konden worden.

Meer vernieuwde winkels

Voor 2017 heeft Perry meer vernieuwde winkels op de agenda staan. In het eerste kwartaal heropent de vestiging in Nijmegen, waarna onder andere Utrecht en Rotterdam volgen.  

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Foto’s: Sabine Henzing Photography