TOP

Binnenkijken bij Uniqlo in Amsterdam

Vrijdag 28 september opent de Japanse keten Uniqlo de deuren van diens langverwachte eerste Nederlandse vestiging, aan de Amsterdamse Kalverstraat/Rokin. We namen alvast een kijkje.

Uniqlo weet wat modern retailen is: in de nieuwe Nederlandse vestiging  wordt het begrip ‘service’ breed gedragen. Niet alleen biedt de internationaal opererende Japanse retailer kledingstukken binnen de 2.040 m2 aan oppervlak tal van kleur- en maatopties, diverse ‘kiosken’ op de winkelvloer moet de klant zo nodig voorzien van nog meer productmogelijkheden. Dient een artikel aangepast te worden? Dit wordt binnen een dag geregeld door de inpandige vermaakservice. En dan is er natuurlijk nog de ‘click & collect-service’, waarbij online aankopen in de winkel opgehaald kunnen worden. Opvallend zijn ook de begeleidende informatieteksten bij de diverse producten en zo wordt ook het begrip ‘lifewear’, dat staat voor eenvoudige, kwalitatieve en duurzame stukken in woord en beeld uitgelegd. 

 

250 mannequins

Uniqlo investeert daarnaast in een uitgebreid personeelsbestand, om klanten zo goed mogelijk van advies te voorzien. Hoe praktisch de wanden vol kleurrijke producten ook zijn, de keten weet ook dat kledingstukken tot leven moeten komen om verkocht te worden. Om klanten tot (meerdere) aankopen te inspireren zijn er ruim 250 mannequins in de Amsterdamse vestiging te vinden. 

 

Brede doelgroep

De formule richt zich op een brede doelgroep. Zo biedt het basics van kasjmier truien en lichtgewicht donsjacks tot een uitgebreide kinder- en zwangerschapscollectie. Extra nadruk ligt er in deze Nederlandse vestiging op het jeansassortiment en jassen voor regenachtige en koude dagen. Ook bedient Uniqlo liefhebbers van meer uitgesproken mode. Zo vind je er de UT-collectie, bestaande uit grafische T-shirts en bijzondere collabs met kunstenaars. 

 

Innovatie en design

“We zijn extreem vereerd en trots om in Nederland een vestiging te openen”, zegt Tadashi Yanai, oprichter van Uniqlo en ceo van moedermaatschappij Fast Retailing Group. “Deze lancering vergroot onze zichtbare aanwezigheid in de Benelux-markt en symboliseert ons streven om verder uit te breiden in Europa. Amsterdam is een van de meest progressieve en innovatieve steden in de wereld, als het gaat om innovatie en design. Daarom denk ik dat het Lifewear-concept met de kernwaarden van kwaliteit, langdurig gebruik en functionaliteit, bij het Nederlandse publiek zal aanslaan.” 

 

Kijk binnen bij Uniqlo:

2

4

3

IMG_4065

6

11

5

7

8

9

12

IMG_4055

10

Foto’s: Presstigieux