TOP

Billabong worstelt en sluit 82 winkels

Het Australische surfmerk Billabong leed het afgelopen jaar een verlies van bijna 230 miljoen euro. Het bedrijf neemt dan ook drastische maatregelen om het hoofd boven water te houden. In de komende 12 maanden zal het merk 82 winkels sluiten.

Een slecht getimede wereldwijde uitbreiding en de wereldwijde economische crisis hebben ervoor gezorgd dat Billabong in een jaar tijd in een negatieve omzetspiraal is terechtgekomen, zo meldt de Herald Sun. Het bedrijf maakt zich geen illusies en verwacht dat de moeilijke omstandigheden zeker zullen blijven voortduren in 2013.

Nieuwe strategie
Billabong kondigde begin dit jaar de sluiting aan van 100 tot 150 winkels. Onder leiding van de onlangs benoemde chief executive, Launa Inman, sluit het merk het komende jaar 82 winkels. Daarnaast begint het merk tevens aan een vier jaar strategie met als doel een positieve omzetgroei. Belangrijkste pijlers zijn daarbij het stabiliseren van het merk, het vereenvoudigen van de detailhandel, optimaal gebruik maken van merkkracht, de uitbreiding van haar online business en de mondialisering van de supply chain.

Te laag bod
Hoewel er in het afgelopen jaar verschillende partijen interesse hebben getoond in het surfmerk, waaronder Nike en Blackstone, blijft het bij overnamegesprekken. Het laatste bod van financiële dienstverlener TPG werd onlangs afgewezen. Te laag, zo was Billabong’s oordeel. Het laatste nieuws is dat Billabong en TPG voor overnameronde twee gaan.