TOP

Billabong sluit tussen de 100 en 150 winkels

Het Australisch surfmerk Billabong kan er niet langer om heen. De moeilijke economische situatie dwingt het bedrijf om de broekriem aan te trekken. Billabong gaat daarom snijden in haar retailnetwerk en sluit rond de 150 winkels.

Surfmerk Billabong heeft tijdens het vrijgeven van de bedrijfsresultaten over de eerste helft van het fiscale jaar 2011/2012 aangekondigd dat ze tussen de 100 en 150 winkels gaan sluiten. Naar alle waarschijnlijkheid zullen 400 mensen wereldwijd hun baan verliezen, waarvan 80 in Australië.

Retailnetwerk
De afgelopen twee jaar heeft Billabong de focus gelegd op het uitbreiden van haar retailnetwerk. Het lifestylemerk kocht onder andere de Canadese kledingketen West 49 en de Australische winkels Surfection, Jetty Surf en Lifestyle Rush. Het doel van Billabong is nu om haar winkelketen te verfijnen en zowel de verliesgevende als minder functionerende winkels te sluiten.

Reden?
Teleurstellende verkoopresultaten in november en december als gevolg van klimaatveranderingen in Europa en Australië en de stijgende katoenprijs dragen volgens Billabong bij aan dit besluit. Tevens wil het bedrijf de operationele kosten verlagen met 20 tot 30 miljoen Australische dollars (16 tot 25 miljoen euro) waardoor het bruto bedrijfsresultaat tegen het einde van het fiscale jaar, 30 juni 2013, tussen de 5 en 10 miljoen Australische dollars is gegroeid.

Momenteel heeft Billabong wereldwijd 677 winkels inclusief 250 in de Verenigde Staten, 125 in Europa en 302 in Australië en Azië.