TOP

Billabong lijdt 419 miljoen euro verlies

Het Australische surfmerk Billabong heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar (1 juli 2012 t/m 30 juni 2013) een verlies geleden van maar liefst 537 miljoen Australische Dollar (omgerekend zo'n 419 miljoen euro).

De omzet van Billabong daalde in de eerste helft van het boekjaar 2012/2013 met 8% naar 700 miljoen Australische Dollar. Vooral in Europa liep de omzet terug (-23%). Dat schrijft Textil Wirtschaft.

Verlies 

Het grote verlies wordt veroorzaakt door hoge afschrijvingen op de merkwaarde van Billabong en door grote investeringen in horlogelabel Nixon. In de eerste helft van het boekjaar 2011/2012 werd nog een winst van 16 miljoen Australische Dollar geboekt.

Herstructurering

Het bedrijf kondigde bij de presentatie van de niet al te florissante jaarcijfers in augustus 2012 al aan grondig te gaan herstructureren en de niet rendabele winkels te sluiten. Er zijn inmiddels al 119 Billabong-winkels gesloten en er gaan er tot en met juni 2013 nog eens 40 dicht. Overigens blijven er dan nog meer dan 500 Billabong-winkels over.

Overname

Billabong is in onderhandeling met twee partijen over overname van het bedrijf, namelijk investeringsmaatschappij Altamont Capital Partners en modebedrijf VF Corporation. Het boekenonderzoek wordt deze maand afgesloten. Beide partijen hebben een bod gedaan van 527 miljoen Australische Dollar.