TOP

Bijzondere klantenactie kinderwinkel Van Katoen: Stylingdag

Natasja van Aalst en Ellen Kieboom van de kinderkledingwinkel Van Katoen in Oud-Beijerland kijken terug op een bijzonder geslaagde Stylingdag: een top-event waar geen korting aan te pas kwam. En dat in de doorgaans wat rustigere oktobermaand.

De collectie van Bomba vloog afgelopen zaterdag de winkel uit bij Van Katoen in Oud-Beijerland. “In complete sets die we combineerden met de kettinkjes, oorbellen, armbanden en haaraccessoires van Gooische Frutsels”, vertelt Natasja die samen met Ellen eigenaar is van de kinderwinkel. Dat de verkoop van sets zo opvallend was, had een reden. Het was ‘Stylingdag’. “Een terugkerend evenement in onze winkel in oktober, wanneer de eerste najaarsverkopen hun piek al hebben bereikt”, legt Natasja uit.

Outfits
Een styliste, een kapster en een visagiste hebben zaterdag tien meisjes van top tot teen aangekleed, gekapt en opgemaakt. “Klanten hadden ons van tevoren de maten en een foto van hun kind gegeven. Hierdoor konden we van te voren al de combinaties en kleurbeelden samenstellen waarmee de stylistes aan de slag konden.”

Over the top
De stylistes begonnen met het aankleden van de kinderen. “Daarna gingen ze door naar de visagiste waar ze – afgestemd op de leeftijd – prachtig werden opgemaakt”, vertelt Natasja.”Bij de kapster ging het haar echt over the top. Ondertussen was er voor de ouders natuurlijk een kopje koffie met wat lekkers. Na afloop was er een korte fotosessie.
We hebben met deze stylingdag geadverteerd en klanten uit ons bestand aangeschreven, waarop de deelnemers zich konden aanmelden. De kleine bijdrage die we vroegen voor deelname zou de klant retour krijgen bij aankoop van de complete set. Op zo’n dag zijn vaders er ook bij; zij beslissen sneller en makkelijker ten aanzien van de aankoop. Moeders twijfelen en denken langer na over wat er thuis nog hangt.”

Schoolplein
Was ditmaal Bomba aan de beurt, komend weekend doet Van Katoen hetzelfde met Tumble ‘n Dry. Dit om kinderen vanaf 9 jaar te trekken. Natasja: “Daarvoor hebben we zelfs de aanmelding van een jongen. Eind oktober volgt nog een gecombineerde stylingdag met CKS en Moodstreet. De stylingdag voor Tumble zit al vol. We hebben dit keer zelfs 30 tot 40 kinderen moeten teleurstellen. Het geeft natuurlijk een gevoel van exclusiviteit als jij als klant wel mee kunt doen. Zoiets wordt op het schoolplein doorverteld.”

Geen kortingsactie
Het idee van Ellen en Natasja achter de stylingdag was nu eens niet ‘iets te doen met korting’. “We wilden een ‘classy’ manier om klanten naar de winkel te krijgen in plaats van een kortingsactie. In oktober willen we zeker nog niet stunten met korting.” Beiden vinden dit niet alleen slecht voor de marge, maar nog meer voor de uitstraling van hun winkel. “We hebben de klant wel een klein beetje het gevoel van een voordeeltje gegeven, door haar het aanmeldbedrag cadeau te doen als ze de hele set kocht.”

Investering
“Natuurlijk kost zo’n stylingdag erg veel tijd”, geeft Natasja toe. “Er gaan een aantal weken van voorbereiding en investeren aan vooraf, maar terug- en vooruitkijkend is dat absoluut de moeite waard. Het is pr voor je winkel en werkt tegelijk omzetverhogend. Het werd zaterdag overigens nog extra druk door de ‘reuring’ in de winkel.”

Meer traffic
De foto’s zijn over enkele weken klaar. “Bewust ook weer”, vertelt Natasja, “om de klant opnieuw naar de winkel te trekken. In mei en november, ook traditioneel rustigere verkoopmaanden, doen we weer iets anders en organiseren we workshops aan de lange tafel in onze winkel. Het werkt in de verkoop echt als je je enthousiasme weet over te brengen op de klant. En misschien was het afgelopen zaterdag ook wel die leuke goodybag met Bomba-spulletjes en leuke gadgets.”
Lees hier de bestseller van de week door kinderwinkel Van Katoen in Oud-Beijerland