TOP

Bestseller lanceert duurzame strategie voor de periode 2019-2025

Het Deense modebedrijf Bestseller presenteerde op 6 december 2018 een nieuwe strategie die duurzaamheid centraal stelt in de bedrijfsvoering. Zo zal een steeds groter deel van het aanbod van alle merken van duurzame materialen zijn.

Om klimaatpositief te worden heeft Bestseller een Fashion FWD -strategie geformuleerd, met als doel zo snel mogelijk zo duurzaam mogelijk te worden. “Dit is een belangrijk moment voor ons bedrijf omdat we duurzaamheid centraal stellen. Tegelijkertijd zijn we ons volledig bewust van de omvang van de uitdaging die voor ons ligt. Zonder samenwerking met de industrie en de ondersteuning van onze businesspartners zullen we er niet komen”, zegt ceo en eigenaar Anders Holch Povlsen in het persbericht waarmee de nieuwe strategie wereldkundig wordt gemaakt.

Focusgebieden

The Fashion FWD strategie van Bestseller kent vier focusgebieden voor de periode 2019-2025. Creating FWD gaat over het werken met innovatieve nieuwe vezels tot alle producten uitsluitend van duurzame materialen worden gemaakt. Making FWD gaat over de impact op het milieu van de hele keten en het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Engaging FWD gaat over de mensenrechten en arbeidsomstandigheden van de medewerkers, met een specifieke focus op het productieproces. Delivering FWD gaat over een toekomstig circulair model voor mode, waar producten en materialen onuitputtelijk gebruikt kunnen worden.

Investeringen

Om alles te financieren is Invest FWD in het leven geroepen, een investeringsplatform om duurzame innovatie en oplossingen te versnellen. Daarvoor zijn al drie initiatieven genomen. Zo is Bestseller partner geworden van de organisatie Fashion for Good om samen met grote modebedrijven de jongere generatie bekend te maken met duurzame oplossingen. Daarnaast heeft het bedrijf de krachten gebundeld met Pond, dat werkt aan een biologisch alternatief voor polyester. Verder is het doel om in 2021 in alle eigen bedrijfsgebouwen wereldwijd honderd procent duurzame hernieuwbare energie te gebruiken.

Duurzame materialen

De nieuwe strategie zal direct merkbaar zijn in de collecties, waar het gebruik van duurzamere vezels en materialen elk jaar zal toenemen. “We willen ons materialenportfolio verschuiven naar duurzamere alternatieven. We gebruiken nu al een breed scala aan duurzame materialen en onderzoeken deze ook. We zijn al jarenlang bontvrij en dit jaar hebben we de beslissing genomen te stoppen met mohair. We zijn gefocust op nieuwe innovatieve materialen en materialen die worden gemaakt volgens standaarden zoals de Responsible Wool Standard (RWS). In 2025 zal honderd procent van onze wol in lijn hiermee worden ingekocht”, zegt Dorthe Scherling Nielsen, Head of Corporate Affairs van Bestseller.

Fast fashion

Volgens Nielsen is een duurzame bedrijfsvoering heel goed mogelijk in combinatie met de fast fashion waar het bedrijf om bekend staat. “Ons bedrijfsvoering is gebaseerd op het produceren van wat we verkopen. We hebben geen belang bij het produceren van overtollige voorraad. We streven er altijd naar om ons inkoopproces te optimaliseren om de juiste producten op het juiste moment en tegen de juiste prijs in de winkels te hebben. Het is onze verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat alles op een verantwoorde en duurzame manier wordt uitgevoerd.”

Initiatieven

Bestseller is al langer bezig met duurzame initiatieven. Zo lanceerde jeansmerk Noisy May onlangs ‘coffee denim’, een jeanslijn die in Cambodja gemaakt wordt van gerecyclede koffiebonen. Daarnaast is er sinds anderhalf jaar de duurzame collectie Aware by Vero Moda. Ook wordt bij Selected al een tijdje stevig ingezet op duurzaamheid.

Merkenpakket

Onder Bestseller vallen de merken Jack & Jones, Junarose, Jacqueline De Yong, Mamalicious, Name It, Lmtd, Noisy May, Object Collectors Item, Only, Only Play, Only & Sons, Pieces, Postyr, Selected, Vero Moda, Vila en Y.A.S.