TOP

Bestgelezen artikelen mannenmode 2021: Dstrezzed, nieuwe merken en modetrends

Nu het einde van het jaar nadert, blikken we terug met de bestgelezen mannenmode-artikelen van 2021. In de top 10 onder meer het interview met Eric Aarden van Dstrezzed, de mannenmodetrends en interviews met nieuwe merken.

Foto: Dstrezzed

#1 Splinter Chabot: ‘Winkels waar je eindeloos kan shoppen daar sneak ik graag naar binnen’

Stijlicoon Splinter Chabot spraken we voor de rubriek Close-up waarin we hem persoonlijke vragen voorleggen. Natuurlijk kwam zijn kledingkeuze ter sprake. Op de vraag welk kledingstuk hij nooit weg zou, zei hij: “Sorry voor alle mooie pakken die ik heb, maar ik draag zo’n zeven ringen aan mijn vingers. Zes daarvan zijn door mijn moeder gemaakt en eentje door mijn broer. Ik zie die ringen even als kledingstuk als het mag. Ze zouden mijn vingers moeten afhakken, moet ik die ooit wegdoen.”

#2 Deze winkels zijn genomineerd voor de Dutch Retail Experience Awards 2021

Het duurzame modebedrijf Goodbrandz organiseert elk jaar de Dutch Retail Experience Awards, dit jaar beleefde het event zijn negende editie. Onder de genomineerden in de categorie mannen: About in Amsterdam, Frans Boone in Sluis, Mensroom in Eindhoven, Coef in Nijmegen, Calico Jack in Venlo,  Llaud in Oisterwijk en A fish named Fred in Leidschendam. Winnaar in deze categorie werd Coef uit Nijmegen en in het categorie online won ook een mannenmoderetailer: Rico Moda uit Goes.

#3 Mannenmode voor zomer 2021: vrouwelijk en vrouwelijk

De modetrends voor zomer 2021 van trendwatcher Edwin van den Hoek brengen zoals gewoonlijk een seizoen eerder, maar in het jaar dat ze actueel zijn scoort het artikel daarover hoog in de top tien. Van den Hoek ziet voor zomer 2021 in het kleurenpalet een hoofdrol voor de bruinen, met name zand en cognac. Verder: geel, roze, warme tinten als terra en donker oranje en een nieuwe kleurgroep bestaande uit vijg- en taupetinten. In zijn thema’s Futuristic, Relaxed, Graphical en Versatile zien we vrolijke kleuren in blokken en vrouwelijke invloeden als borduur en bloemendessins.

#4 CEO Dstrezzed Eric Aarden: “Ik heb geleerd om ‘Dstrezzed’ te blijven”

Corona zette een streep door het feest vanwege het 10-jarig jubileum van Dstrezzed, maar niet door de plannen die CEO Eric Aarden (zie hoofdfoto) heeft voor de toekomst. In een uitgebreid interview met Textilia vertelt hij dat het merk dit jaar verder bouwt met onder meer een reeks winkelopeningen in eigen land. “We willen zichtbaarheid op toplocaties.”

#5 Jubilerend agent Sjaak Gilsing: ‘Met retailers samenwerken leukst van ‘t vak’

2021 is voor modeagentuur Sjaak Gilsing een druk jaar. Gilsing sleepte dit jaar het landelijke agentschap van Casamoda binnen, verhuisde met zijn showroom naar Almere en viert ook zijn 20-jarig jubileum. Heeft hij nog meer in petto? “De komende jaren wil ik nog intensiever samenwerken met winkeliers. Dat loont.”

#6 Nieuw mannenmodemerk: RLXD Easy Wear

Door de coronapandemie verkiezen mannen casual kleding boven een formeel pak, daarmee groeit de markt voor comfortabele outfits. Voor modeondernemer Jasper Tuerlings aanleiding zelf een merk in de markt te zetten met items die lekker zitten en er stijlvol uitzien: RLXD Easy Wear. De collectie bestaat uit broeken, vesten, overshirts, sweaters, hoodies, T-shirts en een bomberjack die zo op elkaar zijn afgestemd dat ze onderling goed te combineren zijn op een stijlvolle manier.

#7 Knitwearmerk Saint Steve groeit: ‘Er hangt een fijne vibe rond het merk’

Het Nederlandse label Saint Steve is zijn vierde seizoen ingegaan en inmiddels neemt de groei een vlucht. Mede-eigenaar Maarten Janse: “We merken dat er een fijne vibe hangt om het merk en dat retailers er goed mee kunnen werken.” Het mannenmodemerk staat bekend om de cleane, gebreide collecties. Het label werd in 2019 opgericht door Jan Diebels, eigenaar van de modewinkels Dedicated en Daily Fresh. De eerste twee seizoenen draaide de ondernemer het merk nog zelf, inmiddels heeft hij in vriend en zakelijk sparringpartner Maarten Janse een compagnon gevonden. Janse, eigenaar van modedistributeur Lexson met 14 labels in portefeuille, is sinds 2020 voor de helft eigenaar van Saint Steve.

#8 Nieuw denimmerk op de markt: Blue Rivet

Er is sinds begin 2021 een nieuw denimmerk op de markt: Blue Rivet. Het merk is een Nederlands initiatief dat zich richt op de mannelijke, online shopper. Het merk maakt slim-fit jeans uitgevoerd in 10 wassingen. De productie vindt plaats in Turkije, de denimstof bestaat uit 76 procent biologisch katoen en 20 procent recycled katoen. Op de jeans krijgen kopers 365 dagen garantie; mocht er iets stuk gaan, dan kan de broek worden gemaakt door het reparatieatelier Dutch Denim Repair in Ridderkerk.

#9 Achtergrond: De fysieke winkel is terug (en nu vasthouden!)

Als er iets positiefs is aan de coronapandemie, is het de herwaardering van de fysieke winkel. Superfijn, maar hoe houd je die vast en hoe leg je een stevig fundament voor de toekomst? In de mannenmodespecial van 13 juli dit jaar vertellen experts en retailers wat daarvoor nodig is. Met als belangrijke conclusie: verras de consument, zorg voor veiligheid en onderhoud de connectie met je klant op alle kanalen. Maar vergeet vooral het belangrijkste niet: een gezonde financiële basis, want ook dat belang heeft deze crisis dik onderstreept. “Schuif daarom niet alles naar voren”, besluit zegt Harry Bijl van Inretail. “Zorg ook dat je nu cash maakt en zeg niet: ‘Maar mijn geld zit in truien, die moet ik eerst kwijt.’ Verkoop wat je nu kunt verkopen, je weet nooit wat er over twee weken gebeurt.”

#10 Belrondje retailers mannenmode: comfort, bruin en off-white zijn populair

In het verkoopseizoen medio november, peilden we de stemming bij mannenmodewinkeliers. Welke items zijn populair, welke merken zijn in trek en kiest de man nu voor dress of casual? Comfort is het toverwoord, blijkt uit de interviews. Mannen gaan voor stretch, ruim zittende kleding en qua kleur gaat de voorkeur uit naar beige, off-white en bruin.