TOP

Benetton nieuwe zondebok Bangladesh

Na CoolCat krijgt nu Benetton felle kritiek wegens ‘stilzitten’ na de Bangladesh-ramp. Het Italiaanse kledingmerk wordt door de Schone Kleren Campagne en haar schare opgeroepen de slachtoffers te compenseren. Textilia zocht uit hoe het zit.

Naar aanleiding van de Bangaldesh-ramp werd in december 2013 een fonds opgericht waaruit alle slachtoffers zullen worden gecompenseerd voor de geleden schade. Totaal zou er 40 miljoen dollar nodig zijn. De Schone Kleren Campagne, een organisatie die zich inzet om arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie te verbeteren, doet er alles aan om ook Benetton haar ‘deel’ van de schade te vergoeden.

Benetton & Bangladesh

Naast veel andere modebedrijven had ook Benetton tijdens de ramp een order lopen in één van de vijf fabriekspanden van Rana Plaza. Benetton zou echter nog geen bedrag aan het fonds overgemaakt. Daarom roept de Schone Kleren Campagne Benetton nu op om mee te betalen. Hiervoor roept zij ook de hulp in van het grote publiek. Zo kunnen mensen een bericht achterlaten op de Facebook-pagina van Benetton, een tweet sturen met de tekst ‘@benetton: please #payup for the victims of #RanaPlaza they have waited long enough’ of kan een e-mail of brief worden gestuurd. Onderstaande afbeelding wordt door de Schone Kleren Campagne op het internet verspreid.

Schone Kleren Campagne vs Benetton

Akkoord en betalen

De Rana Plaza Agreement – in de volksmond ook wel het Banglasesh-akkoord  – staat ‘los’ van de plicht om de overlevenden en nabestaanden van de slachtoffers te compenseren voor het verlies van inkomsten en de gemaakte medische kosten. Benetton heeft het akkoord wél ondertekend, maar heeft nog geen geld overgemaakt naar het fonds. Omdat Benetton een order had lopen in Rana Plaza ten tijde van de ramp, wordt het Italiaanse merk nu opgeroepen haar bijdrage te leveren aan het fonds.

‘Cool Cat geen compensatieplicht’

Ook bedrijven die niet ‘aanwezig’ waren tijdens de ramp zijn van harte uitgenodigd om het akkoord te tekenen en/of een bijdrage te leveren aan de 40 miljoen dollar die nodig is voor de compensatie. Kledingbedrijven die het akkoord eveneens hebben getekend zijn onder andere Mango, Inditex en Cool Cat. Ook Cool Cat kreeg vóór het tekenen van het akkoord veel negativiteit over zich heen. Begin februari werd bekend dat het AD Cool Cat hiervoor een rectificatie verschuldigd is. Omdat Cool Cat echter geen orders had lopen in Rana Plaza ten tijde van de ramp, wordt dit merk níet opgeroepen te betalen. Het mag natuurlijk wel, laat de Schone Kleren Campagne aan Textilia weten.

Bekijk hier welke kledingbedrijven ook nog niet hebben betaald (maar wel een order hadden lopen in Rana Plaza).