TOP

Benetton-campagne toont kussende wereldleiders

Het Vaticaan is boos, iedereen schrijft erover en er is inmiddels al het campagnebeeld van de kussende paus teruggetrokken. Het is Benetton met 'Unhate' weer gelukt een spraakmakende reclamecampagne te lanceren.

Op woensdag 16 november werd de nieuwe wereldwijde campagne gepresenteerd door Alessandro Benetton, de executive deputy chairman van de Benetton Group, in de flagship store van het kledingmerk op de Boulevard Haussmann in Parijs. Benetton nodigt de wereldbevolking en zijn leiders uit om te strijden tegen de ‘haatcultuur’.

Kussende wereldleiders

In de campagne staat de kus centraal, volgens Benetton het meest universele symbool van de liefde. Wereldleiders die op het politieke en religieuze wereldtoneel vaak tegenover elkaar staan worden in een kussende pose afgebeeld. De campagne lijkt gebaseerd op de ‘Sozialistischer Bruderkuss’ in 1979 tussen Sovjet-president Brezjnev en de Oostduitse president Erich Honecker (zie de foto’s).

Obama en de Chinese leider Hu Jintao, paus Benedictus XVI en imam Ahmed Mohamed el-Tayeb, de Palestijnse president Mahmoud Abbas en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu; allemaal zijn ze kussend te zien. De foto’s zijn uiteraard gemanipuleerd.

Vaticaan: ‘grove belediging’

De lancering veroorzaakte ook meteen beroering binnen de muren van het Vaticaan. De foto van paus Benedictus XVI ‘cheek-to-cheek’ met de Egyptische imam Ahmed Mohamed el-Tayeb werd niet gewaardeerd. Een ‘grove belediging’ noemden de katholieke leiders de campagne en ‘totaal respectloos tegenover de paus’. Het ministerie van Buitenlandse Zaken van het staatje heeft inmiddels aangekondigd dat het juridische stappen gaat ondernemen.

Reactie Benetton: sorry

Benetton heeft inmiddels laten weten dat het betreurt dat de foto’s de gevoelens van gelovigen heeft gekwetst. Het bedrijf heeft toegezegd de foto niet meer te gebruiken. Benetton had vooraf geen toestemming aan de wereldleiders gevraagd voor het gebruik van hun portretten. Benetton wilde aanvankelijk ook foto’s van Indiase en Pakistaanse leiders gebruiken, maar heeft daar vanwege ‘mogelijke culturele gevoeligheden’ vanaf gezien. Daarbij hebben ze het Vaticaan blijkbaar over het hoofd gezien.

Maak je eigen kusfoto

Via de website van Benetton wordt opgeroepen om in navolging van de campagnefoto’s zelf een foto te maken en deze te uploaden naar de website van Unhate. Daar kun je de foto’s terug zien op de zogenaamde ‘Kiss wall’. Wilders is al gespot, al staat hij er niet zoenend op.

Stichting: UNHATE Foundation

Bij de campagne hoort ook de oprichting van een stichting, de UNHATE Foundation. Deze stichting wil bijdragen aan ‘de creatie van een nieuwe cultuur van tolerantie’. Verder heeft regisseur een Laurent Chanez een commercial gemaakt.