TOP

Ben jij bang voor Alibaba?

De beursgang van online retailer Alibaba op 19 september 2014 was de grootste beursgang aller tijden. Bereid je voor op de Europese expansie van 'de Chinese Amazon'!

Alibaba, het grootste e-commercebedrijf in China, ging vorige week vrijdag in Amerika naar de beurs voor een recordbedrag van 25 miljard dollar. De online reus is succesvol en heeft internationale ambities. Webwinkeliers opgepast!

Facts

Alibaba werd 15 jaar geleden opgericht en groeit nog steeds elk jaar. Inmiddels verwerkt het e-commercebedrijf 14,5 miljard orders per jaar en telt Alibaba 279 miljoen actieve kopers. Dat is 50 procent van de Chinezen die actief zijn op internet. Het businessmodel van Alibaba lijkt op dat van eBay, Google en Amazon. Kleine bedrijven kunnen hun producten gratis aanbieden op dochterbedrijf Taobao. Grotere bedrijven kiezen liever – tegen betaling – voor het zakelijke Tmall.com. Voor een bepaald bedrag laat Alibaba webwinkeliers hoger in zijn zoekmachine terechtkomen. Internationale klanten kunnen terecht op Aliexpress.com, dat ook een Nederlandstalige versie heeft. Naast mode worden hier ook onder meer elektronica, speelgoed en huishoudelijke artikelen aangeboden.

Zorgwekkend

Met de beursgang heeft Alibaba veel geld opgehaald, dat aan de expansie kan worden besteed. Volgens Cor Molenaar, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management, moeten bestaande e-commercebedrijven zich zeker zorgen maken. Alibaba biedt immers lage prijzen, leveringszekerheid, snelheid én betaling na ontvangst. De Chinese reus zal alleen nog het vertrouwen van de Westerse consument moeten winnen. Maar daar lijkt Alibaba met de Westerse vormgeving al hard mee bezig. Om de voorsprong te behouden, zou Amazon vorig jaar zelfs zijn gestart met het investeren in nieuwe en bestaande markten. Dat Amazon naar Nederland komt lijkt inmiddels zeker. De vraag is eerder wanneer. Momenteel onderhandelt Amazon al met uitgevers over het aanbieden van Nederlandse ebooks. Traditionele retailers zullen zich dus niet alleen meer zorgen hoeven te maken over webwinkels als Zalando, of fast fashionketens als Primark. Alibaba dreigt vanuit het Oosten, en Amazon vanuit het Westen. Wees voorbereid!

Lees ook: Meeste consumenten bezoeken fysieke winkel voor online aankoop