TOP

Ben jij al actief met social media? Deze kinderjeanslabels wel

De urgentie om nu met social media aan de slag te gaan is groter dan ooit. Al heel veel branchegenoten gingen je voor. Bengels peilde verschillende merken met welke social media zij actief zijn en wat zij in deze nieuwe manier van communiceren met klanten en leveranciers zien.

Wat zien Blue Pepper, Claesen’s, Gsus, No Tomatoes, No Excess, Rags Industry in social media?

No Tomatoes gebruikte 2010 om wat proefballonnetjes op te laten. “Inmiddels is de strategie bepaald. In 2011 gaan we het gebruik van social media flink uitbouwen”, vertelt Maurice. De reden is simpel. Volgens Maurice van No Tomatoes gaat de consument geen websites meer bezoeken, maar wil hij alleen via social media of aps op de hoogte blijven van allerlei nieuws en ontwikkelingen. “Daarom zal ook de branding van je merk via social media moeten gaan.” Een geweldig initiatief vindt Maurice MobyNow Real Time, waar alle communicatie op het world wide web over jouw merk in een vat wordt gegoten en op een platform weergegeven.

Goedkoop en direct klanten bereiken

Driekwart van alle internetgebruikers is actief met social media, weet Danny Le Bruyn van No Excess. “Je bereikt er op een goedkope, simpele en directe manier klanten, potentiële klanten en consumenten mee. Via social media weten winkeliers wat er speelt bij No Excess. Denk aan sponsoring, previews van collecties, beurzen…”

Vrienden van vrienden winnen voor je merk

De ‘virality’ van social media is volgens Claesen’s groot. Als een persoon ervoor kiest fan te worden, zien al zijn vrienden dat die dag langskomen. Twitter gaan het merk inzetten in de communicatie naar de winkelier. Deetje van Claesen’s: “Met een tweet brengen we de winkeliers real-time op de hoogte van een nieuwe levering. Via facebook en hyves creëren we fans die naar de winkels getrokken worden.”

Beleving

Het gebruik van social media geeft de winkelier beter zicht op branding en beleving, heel anders dan doorgaans gesloten media als brochure of website, mits je je als merk open durft te stellen, vindt Blue Pepper. “In samenwerking met de winkelier maken we een slag om de consument net even meer te informeren en te binden aan ons label en daarmee aan de winkel waar het product te koop is.”

Facebook friends

Vrienden maken op het web doe je volgens No Tomatoes zo: Het label startte een actie, waarbij bezoekers van de pagina kans maakten op een No Tomatoes item wanneer ze Facebook-fan werden van No Tomatoes. “De actie leverde ons ongeveer 70 fans/friends per dag op.” Meer weten over de gratis webshop van No Tomatoes voor ondernemers?

Wie is met welk medium aan de slag:

Gsus: http://www.facebook.com/pages/gsus-official/132910021129 en http://twitter.com/gsus_official

Sep Kids (agent van ondermeer Pepe Jeans)

http://www.facebook.com/pages/Sepkids/166663936687304

Blue Pepper Industries: http://www.facebook.com/pages/Blue-Pepper-Industries/120683864648281 en http://majorpepper.hyves.nl/

Rags Industry: http://rags-industry.hyves.nl/ en http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/Rags-Industry/163189013692688

No Excess: http://on.fb.me/d3a71Z en http://twitter.com/no_excess en http://www.youtube.com/user/noexcess1988

No Tomatoes: http://notomatoes.hyves.nl/ en http://www.facebook.com/notomatoesjeans

en http://twitter.com/#!/no_tomatoes