TOP

België heeft teveel outletcenters

De markt voor outlet centers lijkt vol te zijn in België. Dat blijkt uit onderzoek van Koen Nevens, partner retail services bij Cushman & Wakefield. Belgische koopjesjagers blijken nu al hun weg te vinden naar Nederlandse outletcenters Rosada en Maasmechelen Village.

Dat België vol lijkt te zijn komt door de aanwezigheid van outlet centers over de grens in Nederland (Roosendaal en Roermond) en Frankrijk (Roubaix). Deze centers trekken veel Belgische bezoekers.

Van de drie outlet centers in België is er slechts één echt succesvol, volgens Nevens. Dat is Maasmechelen Village (15 kilometer van Maastricht). De andere twee outlet centers Factory Shopping Messancy nabij Aarlen (Belgisch Luxemburg) en het Outlet Centre Verviers (Ardennen) scoren veel minder goed. Messancy ligt op het drielandenpunt van België, Frankrijk en Luxemburg, maar dat is geen impuls geweest voor het center. De consumenten uit de drie landen zijn daarvoor te verschillend.

Om een outlet center succesvol te runnen is een goede locatie één van de belangrijkste zaken, volgens Neven.  De goede locatie hangt weer samen met een paar andere aspecten. Zo mag een outlet center niet te dicht bij steden in de buurt liggen, omdat fabrikanten geen concurrentie willen voor winkels in de binnensteden. Verder is er een heel groot verzorgingsgebied nodig.