TOP

Atelier Scotch gelanceerd op Pitti Uomo [interview]

In een indrukwekkend eigen paviljoen op de Pitti presenteert Scotch & Soda de nieuwe, klassieke mannenmodelijn: Atelier Scotch. Textilia sprak vandaag met Atelier Scotch op de Italiaanse modebeurs over de collectie, de prijzen én een eigen winkel.

Het is een drukte van belang bij de presentatie van Atelier Scotch tijdens de 85-ste editie van de Pitti Uomo. In het enorme eigen paviljoen waar het Amsterdamse merk zijn ‘hedendaagse formele collectie’ lanceert, is het op de eerste dag van de beurs al dringen om de nieuwe mannenmodelijn te bekijken.

Mix van materialen

De collectie, die bestaat uit zo’n 100 producten van overhemden en colberts tot pantalons en accessoires, speelt volgens het merk in op de behoefte van de klant aan een meer ‘tailored’ look. “Atelier Scotch geeft iedere man de kans de ‘gentleman’s look’ te creëren,” aldus een woordvoerder. “Maar dan wel met een Scotch & Soda-benadering. Dus niet stijf, maar comfortabel en met oog voor bijzondere details.”

Zo is een aantal colberts voorzien van de bekende Scotch-veer en hebben andere een satijnen pochet. De hoofdkleuren zijn bordeauxrood, donkerblauw, grijs- en aardetinten, de materialen variëren van merinowol tot Japans denim. Hierbij heeft het merk bewust gekozen voor een onverwachte mix van materialen en modellen. “Zo hebben we een bomberjack van een klassieke, stugge wol en daarnaast juist een colbert van een glanzende nylonstof. Die tegenstellingen maken het modern en typisch Scotch.”

Vullen van vacuüm 

Met een prijsstelling van 150 euro voor een merinowollen trui tot 600 euro voor een cashmere overcoat, denkt Scotch een middenweg te vormen tussen de high-end merken en Scandinavische spelers als Filippa K. en Tiger of Sweden.

“We vullen een vacuüm op tussen deze vrij minimalistische merken en de echte topmerken. Door mooie materialen en echte tailoring te bieden voor een scherpe prijs, kunnen we ons met Atelier Scotch onderscheiden.”

De planning is om Atelier Scotch in 14 Europese landen te lanceren, plus Australië. De verkoop zal volgens de woordvoerder voor 70 procent via nieuwe retailpartners en voor de resterende 30 procent via bestaande verkooppunten verlopen. De eerste uitleveringen staan gepland voor juli 2014. Voorlopig komt er één eigen winkel, die dit najaar in Amsterdam wordt geopend.