TOP

Anna + Nina begint met kleding*

Anna+Nina begon in 2012 als agentschap voor modeaccessoires. Inmiddels zijn er ook twee winkels in Amsterdam, een webshop en een eigen merk. Laatste nieuws is de start met de verkoop van kleding als aanvulling op het aanbod woon- en modeaccessoires.

Jullie hebben in maart jullie eigen sweatercollectie gelanceerd….

Anna de Lanoy Meijer, mede-eigenaar  van Anna+Nina: “Dat is eigenlijk vrij spontaan begonnen. We verkopen nu voor het derde seizoen onze eigen sieradenlijn, waarin armbanden met teksten centraal staan. Daar wordt heel goed op gereageerd. Toen kwamen we op het idee om ook grappige teksten op sweaters te drukken, zoals je nu veel in het modebeeld ziet. Bovendien zijn sweaters niet heel maatgevoelig en makkelijk aan te schaffen zonder passen.”

Slaat het aan?

“De sweaters waren bedoeld voor onze twee eigen winkels, maar al snel vroegen andere winkeliers of zij ze ook in mochten kopen. We hebben nu zes verkooppunten. We denken na over uitbreiding. De sweaters worden nu nog lokaal geproduceerd, waardoor de marges vrij klein zijn. Daarom overwegen we de productie te verplaatsen naar Portugal. We willen ons wel blijven richten op items die makkelijk zijn qua pasvorm en maatvoering, zoals tops en sweaters. De kwaliteit moet goed zijn, tegen een betaalbare prijs.”

Anna + NinaAnna + Nina

Gaan jullie meer met kleding doen?

“Sinds twee weken ligt de collectie van Ganni in onze winkel in De Pijp en is de collectie van Love Stories uitgebreid. We hebben altijd geroepen dat we wilden wegblijven van kleding vanwege de maten en seizoenen. Maar het begon toch te kriebelen. Een kledingcollectie inkopen is wel een veel grotere investering dan een paar vaasjes of geurkaarsen. Maar tegenover één jas van €230,- moet je heel veel kleine dingetjes van €20,- verkopen. Als de kledingverkoop zo goed blijft gaan, willen we in beide winkels kleding verkopen en het aanbod uitbreiden.”

Anna+Nina ging afgelopen winter On The Road. Hoe is dat gegaan?

“We reden met een oud Volkswagenbusje langs vier steden in Nederland. Het idee stamt uit het begin van ons bedrijf, toen we met dat busje langs redacties en winkels gingen om de merken uit ons agentschap onder de aandacht te brengen. Later verkochten we zo wel eens sieraden op festivals en in de stad. Afgelopen winter gingen we met dat busje elke dag naar een andere stad. Dat heeft leuk uitgepakt. De kosten zijn behoorlijk, je moet die bus huren en er moeten twee mensen mee. Maar het leverde directe verkoop op en we zagen ook dat de online verkoop vanuit die steden rond die periode steeg. En het zorgde voor publiciteit.”

Anna + NinaAnna + Nina

Hoe kijken jullie tegen online verkoop aan?

“De eerste twee jaar hebben we de webshop er een beetje bij gedaan. Het was heel veel werk voor weinig omzet. We vroegen ons soms af waarvoor we het deden. Acht maanden geleden besloten we daarom om te investeren in online en een plan te maken. Een webshop is iets waar veel tijd, liefde en aandacht in moet. Als het eenmaal loopt kost het niet veel extra geld en moeite om van 20 naar 100 orders te groeien. Maar voor die sprong van 0 naar 20 moet je zoveel investeren.”

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

“Met investeringen in personeel, in Google en Adwords, het vaker versturen van nieuwsbrieven en de overstap naar een andere webshop-omgeving. Het betaalsysteem werkt nu soepeler en dit systeem bevat tools, waarmee klanten bijvoorbeeld aan kunnen geven dat ze een mailtje willen ontvangen als een uitverkocht artikel weer op voorraad is. Dat soort dingen werken echt. Nu worden we wel eens wakker en hebben we via de webshop al een paar honderd euro verkocht. De omzet in de webshop is inmiddels drie keer zo groot als acht maanden geleden en er zit nog steeds een stijgende lijn in.”

Anna + Nina